24 maart 2021

Reactie Jeroen Lenaers (CDA) op nieuwe Strategie voor de Rechten van het Kind van Europese Commissie

"In het korte leven van kinderen maakt een jaar vol coronamaatregelen en nieuws over de pandemie een enorme indruk. Kwetsbare kinderen worden bovendien alleen maar kwetsbaarder omdat een groot deel van hun sociale vangnet wegvalt. De plannen van de Europese Commissie om kinderrechten beter te beschermen komen dus geen dag te vroeg. We moeten er alles aan doen om de jongste generatie te beschermen en te zorgen dat zij geen blijvende schade ondervinden van de pandemie.

Kinderen hebben recht op een veilige omgeving online, we moeten daarom veel meer werk maken van het voorkomen, opsporen,  melden en verwijderen van schadelijke content. Ook kan de rechtspraak kindvriendelijker, bijvoorbeeld door betere hulp aan kinderen te bieden die betrokken zijn bij ruzie tussen ouders in verschillenden Europese landen. Bovendien zou het helpen als beleidsmakers niet alleen maar over kinderen praten, maar ook mét kinderen, Het CDA pleit daarom voor meer vormen van kinderparticipatie bij de totstandkoming van nieuwe wetten."