08 februari 2022

Reactie Tom Berendsen (CDA) op presentatie 'Chips Act' door Europese Commissie

Zojuist presenteerde de Europese Commissie haar ‘European Chips Act’. Een ambitieuze strategie die de Europese chipproductie moet stimuleren en de EU onafhankelijker moet maken van producenten elders. Zo worden de staatssteunregels versoepeld om overheden meer mogelijkheden te geven de chipindustrie te ondersteunen. Tevens bevat het voorstel van de Commissie een instrument om in crisissituaties bij fabrieken op eigen grondgebied de productie en levering van microchips af te kunnen dwingen.

Tom Berendsen (CDA-Europarlementariër en woordvoerder industriepolitiek) wil dat de Chips Act zo snel mogelijk wordt ingevoerd: “De Chips Act is enorm ambitieus en een goed staaltje Europese industriepolitiek. Actie is nodig, want chips zijn essentieel voor onze economie en samenleving van de toekomst. Daarvoor mogen we niet afhankelijk zijn van andere delen van de wereld. In een belangrijke sector als communicatietechnologie maar ook voor onze elektrische auto’s, laptops en oplossingen in de zorg gaan we nog veel meer chips nodig hebben de komende decennia. Overheden produceren geen chips, maar de tekorten van de afgelopen maanden hebben laten zien dat de markt het ook niet alleen kan oplossen. Samenwerking is de kracht van de EU, dus moeten we de partijen in de keten bij elkaar brengen. Door te innoveren, investeren en produceren kunnen we onze positie verstevigen. Als woordvoerder en rapporteur industriepolitiek ga ik de komende tijd aan de slag om de Chips Act zo snel mogelijk te lanceren.”