04 juli 2018

Vrachtwagenchauffeurs staan met lege handen

Vandaag heeft het Europees Parlement drie cruciale rapporten verworpen die de arbeidsomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs moesten verbeteren. CDA-onderhandelaar Wim van de Camp is zeer teleurgesteld: “Met name linkse parlementariërs hebben er nu voor gezorgd dat onacceptabele arbeidsomstandigheden op korte termijn niet worden aangepakt op Europese snelwegen. Er lag een breed gedragen compromis dat de handhaving van de rij en rusttijden radicaal zou verbeteren, misbruik van de cabotageregels tegen zou gaan en zou inzetten op betere rust voor chauffeurs op beveiligde parkeerplaatsen. Door het verwerpen van deze wetgeving loop je flink uitstel op en misschien wel afstel omdat de tegenstellingen op dit dossier alleen zullen toenemen. De bonden wilden er meer uitslepen dan wat politiek haalbaar was, en nu staan ze met lege handen. Een pijnlijk eigen doelpunt.”