Kandidaten TK21
27 mei 2022

Schriftelijke vragen over het bericht dat gemeenten niet worden gesteund bij particuliere opvang vluchtelingen

De instroom van asielzoekers en vluchtelingen is op dit moment enorm, terwijl het niet lukt om genoeg opvangplekken te organiseren. Gelukkig laten veel Nederlanders hun solidariteit zien door zelf plekken te creëren, bijvoorbeeld door vluchtelingen uit Oekraïne thuis op te vangen. Die plekken moeten we samen weten te vinden. Daarbij is vrijwillige samenwerking met gemeenten wat het CDA betreft het uitgangspunt. Pas wanneer blijkt dat het niet anders kan, komt een opdaracht van het Rijk aan veiligheidsregio's in beeld.

De regering vindt dat dat moment is aangekomen en heeft heeft iedere veiligheidsregio de opdracht gegeven om 3.000 mensen op te vangen. Dat vraagt om solidariteit en aandacht voor de draagkracht en het draagvlak van de omgeving. Mensen die bij een particulier initiatief worden opgevangen blijken niet te worden meegeteld, waardoor het totaal aantal op te vangen mensen groter wordt. Dat mensen particulier worden opgevangen, moeten we als samenleving en overheid juist waarderen in plaats van ontmoedigen. Er zit dus een prikkel in het systeem voor gemeenten om geen gebruik te maken van particuliere opvang, terwijl er een acuut tekort aan opvangcapaciteit is. Daarom heb ik de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid de volgende vragen gesteld:

1. Heeft de staatssecretaris kennis genomen van het bericht “Drie vragen aan… Anton Stapelkamp, burgemeester van Aalten” (1)
  2. Klopt het dat het kabinet bij de opdracht het aantal vluchtelingen in particuliere opvang niet meetelt? Zo ja, wat is daarvan dan de reden?
  3. Begrijpt de staatssecretaris dat burgemeester Stapelkamp het niet meetellen van vluchtelingen in particuliere opvang ervaart als een gebrek aan waardering?
  4. Deelt de staatssecretaris de mening van het CDA dat gemeenten waarin de lokale gemeenschap zich voluit inzet door particuliere opvang te regelen juist gesteund moeten worden? En zo ja, op welke wijze wil hij zijn waardering voor deze gemeenten kenbaar maken?

1)      vng.nl/artikelen/drie-vragen-aan-anton-stapelkamp-burgemeester-van-aalten

Niets gevonden voor "".