Wat is jouw favoriete familietraditie?

Ons 8-gangen Kerstdiner met zo veel mogelijk familieleden en vrienden. Op eerste kerstdag huren we tafels en stoelen en trekken we al ons servies uit de kast en er verzamelt zich bij ons thuis een bonte mengeling van naaste familie en vrienden, die we in sommige gevallen maar eens per jaar zien, op kerstmis! Ooit ontstaan vanuit de gedachte dat we met de hele familie bij elkaar willen zijn met kerst (dus niet eerste kerstdag naar de ouders van mijn vrouw en tweede kerstdag naar de mijne..), maar ook omdat niemand met kerst alleen mag zijn. We hebben dus ook altijd een plekje vrij voor de spreekwoordelijke zwerver. Eén regel is er wel: als je voor de eerste keer aanschuift, moet je speechen. Dit heeft al een groot aantal mooie, grappige en ontroerende momenten opgeleverd. Er zijn mensen bij die van huis uit helemaal geen kersttraditie kennen of het zelfs commerciële of sentimentele onzin vonden, maar die nu jaarlijks enorm genieten van wat wij oprecht het mooiste feest van het jaar vinden. En daarbij is het eten niet onbelangrijk. Mijn vrouw maakt ieder jaar een heerlijk 8-gangen diner, dat we al vanaf september of oktober “moeten” oefenen, om alle smaken perfect te krijgen. Dat is heus geen straf hoor ;) Verplichte elementen in het diner zijn een spoom, de goedgevulde kaasplank en we eindigen altijd met een lekker glaasje Mozart, waarvan onze vriend Michael de voorraad met zorg bewaakt.

Waarom is die familietraditie zo belangrijk voor jou?

Familie en vrienden zijn voor ons erg belangrijk. We hebben een druk leven, maar proberen daarnaast toch veel tijd te maken voor de mensen die je lief hebt. Met kerstmis is in ieder geval een moment dat we de verbondenheid, vriendschap en liefde willen vieren. Het is inmiddels al zeker het 20e jaar dat we ons kerstdiner organiseren. Een aantal jaar geleden werd de groep belangstellenden zó groot dat het gezelschap niet meer in ons kleine kamertje paste. Toen hebben we nog één keer enorm uitgepakt met 26 man in de Galerie Project 2.0 vanuit het idee dat het de laatste keer zou zijn. Maar het jaar daarop misten we ons eigen kerstdiner zo erg, dat het daarna toch weer een doorstart kreeg, weliswaar in beperktere kring van maximaal 15 personen, het kan niet anders.

Denk je dat de volgende generatie doorgaat met deze familietraditie?

We hopen het diner zelf nog vele jaren te mogen organiseren. Mocht dat niet meer lukken, dan zal onze dochter het stokje daarna zeker kunnen overpakken, want zij heeft het “kerstvirus” vanaf de geboorte meegekregen. En wat culinaire aanleg betreft, zit dat ook wel goed. Daarmee zou onze kersttraditie in ieder geval nog één generatie bewaard moeten kunnen blijven.