Wat is jouw favoriete familietraditie?

Sinds een jaar wonen we in Melbourne, waardoor we extra op elkaar zijn aangewezen en de familietradities meer dan ooit koesteren. Je bent hier - zo ver weg van thuis - op de één of andere manier ook veel meer bewust van de tradities die je de jaren daarvoor (tamelijk onbewust) hebt opgebouwd. Omdat we hier zo op elkaar zijn aangewezen, zijn wij als gezin ook best heel hecht. Je merkt ook dat de kinderen de familietradities heel belangrijk zijn gaan vinden. Wij hebben vijf kinderen (vier jongens en een meisje) tussen de 7 en 14 jaar.

Favoriet is voor mij de manier waarop we de ochtenden van de verjaardagen vieren: Als de jarige beneden komt staat er naast het ontbijtbord altijd een klein vaasje met verse bloemetjes. Soms haal ik die bij de bloemenwinkel, soms plukken we die buiten. Dat bosje bloemen onderscheidt de ochtend van ’normale’ ochtenden. En na het ontbijt pakt Taco (mijn man) steevast - ook al hebben we haast omdat het een doordeweekse ochtend is, maar dit hoort er gewoon bij -  het babyboek van de jarige en dan worden al die eerste foto’s weer doorgenomen en besproken. Het is zo grappig dat de kinderen dat geweldig blijven vinden. En of je nu op de lagere of op de middelbare school zit of naar kantoor moet, er zál getrakteerd worden. Meestal bak ik een paar ovenschalen brownies. Dat vindt iedereen lekker. En die kunnen we dan versieren, of we prikken er alleen een vlaggetje in.