Ferdinand Grapperhaus (1959) is jurist, hoogleraar arbeidsrecht aan de Universiteit van Maastricht en kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER).

Grapperhaus studeerde Rechten aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1984 is hij werkzaam als advocaat.

In 1995 promoveerde hij aan de Universiteit Leiden bij Paul van der Heijden op het proefschrift Werknemersconcurrentie: beperkingen aan concurrerende activiteiten van de ex-werknemer ten opzichte van zijn voormalig werkgever. Sinds 2005 is Grapperhaus hoogleraar Europees arbeidsrecht aan de Universiteit van Maastricht.

In 2006 werd Grapperhaus kroonlid van de SER, welke functie hij tot 2015 vervulde. Grapperhaus vervulde daarnaast diverse nevenfuncties zoals bij het Concertgebouwfonds, de Beroepscommissie Licentiezaken van de KNVB en het voorzitterschap van het bestuur van het Olympisch Stadion. In 2010 was hij de voorzitter van de CDA programma commissie.

In 2017 publiceerde hij Rafels aan de rechtsstaat dat genomineerd werd als beste politieke boek van het jaar.

De afgelopen jaren was Grapperhaus wekelijkse columnist in het Financieele Dagblad. Grapperhaus is in Amsterdam geboren.

Hij is de oudste zoon van voormalig staatssecretaris van Financiƫn Ferd Grapperhaus. Hij is weduwnaar en vader van vier kinderen.

In zijn vrije tijd doet Grapperhaus aan wielrennen en gewichtheffen. Hij is enthousiast bezoeker van de meest uiteenlopende concerten, klassiek en modern.