18 juni 2017

Brexit in Flevoland: "Bereid je op het ergste voor"

Terwijl in Groot-Brittannië de besprekingen over de Brexit op het punt staan te beginnen, wordt in ons land al nagedacht over de gevolgen ervan. In het Provinciehuis werd afgelopen week een bijeenkomst georganiseerd voor politici, ondernemers en instellingen. "Bereid je op het ergste voor", was de boodschap van een van de sprekers.

Die woorden kwamen van Rem Korteweg van Instituut Clingendael in Den Haag. "Dit wordt een deprimerend verhaal", begon hij. Volgens hem is er op dit moment nog weinig te zeggen over wat de Brexit concreet betekent voor (Flevolandse) bedrijven, maar het slechtste scenario kan zaken als importheffingen, dichte grenzen, geen vrij verkeer meer van goederen en mensen e.d. bevatten.

"Prepare for the worst, hope for the best - dan kan het altijd meevallen", was zijn advies.

Druk programma
Duidelijk was wel dat er nog heel wat water door de Thames moet stromen voordat de Brexit sowieso een feit is. In minder dan twee jaar moet een druk programma worden onderhandeld, waarvan nu al duidelijk is dat ze behoorlijke struikelblokken zullen vormen: de rechten van EU-burgers in Groot-Brittannië, de grens tussen Noord-Ierland en de rest van Ierland, het geld en de verdragen die gewijzigd moeten worden.

Visserij
Speciale aandacht was er voor de visserij en de agrosector. Met name de visserij-sector op Urk ziet in de Brexit een enorme bedreiging. Die zou namelijk kunnen leiden tot het sluiten van de Britse wateren voor EU-visserschepen, en dat zou een ramp betekenen voor veel Urker schepen die nu gebruik maken van die wateren. Wat er dan overblijft - een stukje Noordzee - is veel te klein voor de Nederlandse visserijsector.

Kortom, nog veel onzekerheid. Maar: al tijdens de bijeenkomst waren al geluiden te horen als: "Als het anders moet, dan gaan we het ook anders doen", of: "De Britten blijven onze producten nodig hebben, dus dat komt wel goed". Toch blijft waakzaamheid geboden! "We moeten er op alle niveaus voor op komen", zei CDA-gedeputeerde Jan Nico Appelman dan ook.

Het CDA Flevoland zal in elk geval bij onze partijgenoten in de Tweede Kamer blijven aandringen op volop aandacht voor de visserij en de agrosector in het Brexit-dossier. Beide sectoren mogen geen ondergeschoven kindje worden in de gesprekken tussen EU en de Britten!