18 juli 2017

'Tevreden met compensatie duurdere busabonnementen'

De CDA-fractie in Provinciale Staten is tevreden met de compensatie van de busabonnementen in delen van Flevoland die sinds 1 juli flink duurder zijn geworden. Op kortere trajecten waren de abonnementen tot 70% in prijs gestegen, maar de provincie Flevoland heeft nu – mede na vragen van het CDA - bepaald dat deze reizigers moeten worden gecompenseerd.

Het was de bedoeling dat de nieuwe abonnementen tot prijsdalingen zouden leiden, maar het tegendeel voor veel reizigers was waar: reizigers op korte trajecten zoals Urk-Emmeloord of bij Dronten waren juist flink duurder uit.

Vragen
Mede dankzij vragen die het CDA vorige week aan het college van Gedeputeerde Staten heeft gesteld, heeft de provincie overleg gepleegd met busvervoerder Connexxion. Daarop is besloten dat de provincie reizigers compenseert die meer dan €12,- per maand méér kwijt zijn aan een abonnement. Het bedrag boven die 12 euro wordt gecompenseerd. Connexxion zal dit op zich nemen.

Toegankelijk
“Dit is een goede, snelle actie van de provincie,” zegt CDA-fractievoorzitter Chris Schotman. “Een toegankelijk OV voor zoveel mogelijk mensen is nu eenmaal het doel van deze coalitie. Nu worden reizigers – met name de scholieren – niet meer plotseling met een forse prijsstijging geconfronteerd.”

De compensatieregeling geldt in ieder geval tot 1 juli 2018. Tot die tijd gaan provincie en Connexxion het nieuwe tarievenstelsel evalueren, eerder dan oorspronkelijk gepland. Op basis van de uitkomst ervan wordt de regeling mogelijk verlengd.

Uitvoering
"Uiteraard zullen we goed in de gaten houden hoe deze compensatieregeling er uit gaat zien en hoe die wordt uitgevoerd. Hij moet niet al te omslachtig worden," voegt Schotman er aan toe.

De compensatieregeling houdt in dat sommige busreizigers toch nog €12,- per maand meer kwijt zijn in vergelijking met de oude abonnementen. Immers, zij worden pas vanaf dat bedrag gecompenseerd. Wij zijn ons daarvan bewust, maar op dit moment is deze tegemoetkoming het hoogst haalbare. De komende maanden worden de nieuwe tarieven door de provincie en Connexxion geëvalueerd. Wellicht dat er daardoor nog meer (ten goede) verandert.