27 november 2019

Ambulances nóg langer onderweg door nieuwe snelheidslimiet?

Betekent de verlaging van de maximum snelheid dat ambulances vanuit Flevoland nog langer onderweg zijn naar het ziekenhuis? Het CDA maakt zich zorgen. ,,Nog meer overschrijdingen van de aanrijtijd?’’

Het kabinet wil de snelheidslimiet op rijkswegen verlagen - naar maximaal 100 kilometer per uur - en dat betekent mogelijk dat hulpdiensten ook gas moeten minderen. Immers, politie, brandweer en ambulance mogen maximaal 40 kilometer per uur boven de limiet rijden.

Dat zit het CDA in Flevoland niet lekker. Ambulances die zich vanuit het noorden van de provincie naar een ziekenhuis spoeden zijn al vaak langer dan 45 minuten (de bereikbaarheidsnorm) onderweg, zegt Statenlid Johan van Slooten. ,,Dit is wéér een obstakel om simpelweg op tijd te komen.’’ Ambulancediensten in Zuid-Holland hebben al aan de bel getrokken over de snelheidsverlaging. Ook Van Slooten heeft aandacht gevraagd voor dit ‘pijnpunt’. Hij vroeg de gedeputeerde vorige week om het aan te kaarten bij de minister.

Ondertussen is de kwestie aan de orde geweest bij de Zorgtafel Flevoland, een overlegorgaan van overheden en patiëntenfederaties. Dat laat een woordvoerder van de provincie weten. ,,De GGD gaat uitzoeken wat de effecten zijn’’, zegt hij. ,,Het gaat in dit geval alleen om de A6, het is lastig om er iets zinnigs over te zeggen. We weten ook nog niet wanneer de snelheidsverlaging wordt ingevoerd.’’

Eerste inschatting is dat de maatregel weinig gevolgen heeft voor Flevoland, zegt hij. ,,Veel patiënten worden naar Isala in Zwolle gebracht. Dan ga je over de N50.’’

Aandacht
,,Dit vraagt aandacht’’, zegt voorzitter Martine Visser van de Flevolandse Patiëntenfederatie. ,,Ook bij ons is het aan de orde gekomen. Het is moeilijk in te schatten wat de gevolgen zijn. De aanrijtijden worden gemonitord, wij houden in de gaten of ze acceptabel zijn.’’

Insteek van het CDA is overigens niet een hogere snelheid voor ambulances, zegt Van Slooten. ,,Wij gaan voor een andere oplossing voor Urk en de Noordoostpolder, bijvoorbeeld het dichterbij halen van de zorg.’’

Tekst overgenomen uit De Stentor van 25 november 2019. Hier staat het originele bericht.