05 januari 2018

De 'rituele rimpelingen' van Lelystad Airport...

De veelbesproken ‘rituele rimpelingen’ van onze Commissaris van de Koning Leen Verbeek over Lelystad Airport hebben inmiddels meer dan slechts een paar rimpelingen opgeleverd. In de regio’s om ons heen, zoals Overijssel en Gelderland, maar zelfs ook in Den Haag waar de Partij voor de Dieren al Kamervragen heeft gesteld.

Volgens degenen die vinden dat ‘Lelystad’ niet al in 2019 open kan, vormen de protesten verre van rituele rimpelingen, maar op z’n minst woelig water, vliedende vloedgolven en misschien zelfs ziedende zeeën. Wellicht was het verstandig(er) geweest van de Commissaris om een andere alliteratie te gebruiken...

2020
Intussen is er een andere rimpeling bij gekomen, nu CU-Kamerlid Eppo Bruins heeft gezegd dat Lelystad best pas in 2020 open kan omdat hij geen vertrouwen heeft in de uitkomst van de onderzoeken die nu nog lopen naar milieu- en geluidsoverlast. Dat is wat het CDA Flevoland betreft geen steen in de vijver gooien die een paar (al dan niet rituele) rimpelingetjes oplevert, dat is de vijver leeg laten lopen en meteen maar dempen.

Wij vinden - net als de CDA-fractie in de Kamer -  dat we de onderzoeken eerst moeten afwachten voordat dit soort verregaande uitspraken worden gedaan, een standpunt dat de coalitiepartijen (inclusief de CU!) in december innamen in de Kamer en dat wordt gevolgd door de minister. De uitkomsten van die onderzoeken worden eind februari verwacht.

Tot die tijd hoopt CDA Flevoland niet op verdere rimpelingen vanuit Den Haag.