22 maart 2018

"Gebruik meevaller Afsluitdijk voor Kornwerderzand"

Provinciale Staten van Flevoland heeft zich geschaard achter een oproep van het CDA om een meevaller van het Rijk te gebruiken voor de verbreding van de sluizen bij Kornwerderzand in de Afsluitdijk. De meevaller van 81 miljoen komt uit een lagere aanbesteding van de renovatie van de dijk.

Aanpassing van de sluizen bij Kornwerderzand is een lang gekoesterde wens van verschillende provincies rond het IJsselmeer, omdat de huidige sluis een bottleneck vormt voor de scheepvaart. “Met de maritieme strategie die we voor Flevoland hebben afgesproken, is een bredere doorvaart een must,” zegt CDA-Statenlid Johan van Slooten. “De nieuwe havens bij Lelystad en Urk zullen daar alleen maar van profiteren.”

Welkom
Ondanks deze noodzaak is er nog niet genoeg geld om de verbreding van de sluis te betalen. De meevaller van 81 miljoen is dan meer dan welkom, vindt het CDA, vandaar de oproep aan de minister van I&W om dat geld voor Kornwerderzand in te zetten. “We volgen daarin Provinciale Staten van Overijssel, die onlangs een soortgelijke motie heeft aangenomen. Hopelijk volgen nog meer overheden,” aldus Van Slooten. De CDA-fractie op Urk had het college van b en w al eerder gevraagd de oproep te steunen.

De CDA-motie werd door vrijwel de hele Staten aangenomen, met uitzondering van de Partij voor de Dieren.

Bekijk hier de complete motie.