14 juni 2020

"Honderdduizend extra huizen niet zonder extra voorzieningen"

Hoe kun je het tekort aan woningen in Nederland het beste oplossen? Nou, eenvoudig: méér nieuwe huizen bouwen. Maar dat moet je dan wel slim doen én natuurlijk daar waar er ruimte voor is. Wat die ruimte betreft kun je uitstekend in Flevoland terecht.

Dat was eerder dit jaar de strekking van een motie van de VVD, CDA, D66 en CU in de Tweede Kamer om in Flevoland de komende jaren 100.000 extra huizen te bouwen. De motie werd aangenomen, waarna Provinciale Staten van Flevoland een aanvullende motie aannam met daarin een aantal aanvullende eisen en wensen. Zo moeten allerlei voorzieningen ook een (extra) groei-impuls krijgen als die 100.000 woningen worden gebouwd. Denk daarbij aan goede OV-verbindingen zoals de IJmeerverbinding of de Lelylijn.

Vrijdag 12 juni kwamen enkele Kamerleden, onder wie CDA'ers Hilde Palland uit Kampen en Julius Terpstra - geboren in Emmeloord - naar Flevoland om door de zes gemeenten en de provincie bijgepraat te worden over de mogelijkheden die er liggen in de provincie voor zoveel extra woningen. Almere en Lelystad zullen het leeuwendeel op zich nemen, Dronten, Zeewolde en Noordoostpolder een wat kleiner deel (Urk kan vanwege de beperkte ruimte alleen voor eigen groei bouwen).

In Emmeloord nam het gezelschap een kijkje bij het dokter J.H. Jansencentrum, dat op termijn de locatie wordt voor nieuwe woningbouw. Belangrijkste boodschap die de Kamerleden meekregen: extra woningen bouwen is een mooie uitdaging, maar vergeet de extra voorzieningen niet.

Op de foto (gemaakt voor het dokter J.H. Jansencentrum in Emmeloord) vlnr: Hilde Palland (Tweede Kamer), Julius Terpstra (Tweede Kamer), Johan Goos (Fractievoorzitter CDA NOP), Marian Uitdewilligen (Wethouder NOP) en Johan van Slooten (Statenlid CDA).