18 december 2018

Jan Nico Appelman lijsttrekker CDA Flevoland

Gedeputeerde Jan Nico Appelman is gekozen tot lijsttrekker voor de Provinciale Statenverkiezingen in maart. Dat hebben de leden van CDA Flevoland maandagavond bepaald. Tegelijkertijd is Maarten Hofstra aangewezen als lijsttrekker bij de verkiezingen voor het Waterschap Zuiderzeeland.

Jan Nico Appelman is sinds 2011 gedeputeerde van onder meer economische zaken. Als lijsttrekker volgt hij Marianne Luyer op, die in maart na 12 jaar uit Provinciale Staten vertrekt. “De titel van ons verkiezingsprogramma is niet voor niets ‘Samen Flevoland’,” zegt Appelman.  “Dat is een van onze belangrijkste uitgangspunten: alleen met elkáár kunnen we de kansen en uitdagingen aan waar we in Flevoland mee te maken hebben. Het CDA zoekt de verbinding met anderen. De komende vier jaar wil ik die uitgangspunten blijven uitdragen.”

"Daarbij gaat het bij ons niet alleen om de zaken die je als provincie moet doen, maar we zullen ook zéker van ons laten horen als het gaat om de sociale agenda," voegt hij er aan toe.

Op de kandidatenlijst wordt Appelman gevolgd door huidig fractievoorzitter Chris Schotman uit Dronten op nummer 2, oud-wethouder van Noordoostpolder Hennie Bogaards op 3, huidig Statenlid Johan van Slooten uit Urk op 4, Zeewoldenaar Wim Klink op nummer 5 en René Claessens uit Almere op nummer 6.

Waterschap
Maarten Hofstra is de nieuwe lijsttrekker voor het CDA in het Waterschap Zuiderzeeland. Hij heeft een carrière achter de rug van zo’n veertig jaar bij Rijkswaterstaat en heeft in die functie veel te maken gehad met water. “Die kennis wil ik graag inzetten in het Waterschap”, zegt hij. Op de kandidatenlijst wordt hij gevolgd door Roelof Oost uit Urk op nummer 2 en Rein Zuidema uit Zeewolde op nummer 3.

De volledige kandidatenlijsten zien er als volgt uit:

Provinciale Staten:

1. Jan Nico Appelman (Lelystad)
2. Chris Schotman (Dronten)
3. Hennie Bogaards-Simonse (NOP)
4. Johan van Slooten (Urk)
5. Wim Klink (Zeewolde)
6. René Claessens (Almere)
7. Jennie Kempenaar-van Ittersum (Dronten)
8. Klaas Brouwer (Urk)
9. Jeltje Vliegenthart-Kuiken (Almere)
10. Wim Hijmissen (Lelystad)