07 januari 2023

Kazerne verdient een nuchtere blik

De plannen voor de mogelijke komst van een grote kazerne naar Flevoland zijn nog geen maand oud, en nu al hebben ze bijna net zoveel losgemaakt als Lelystad Airport of het datacenter in Zeewolde. Dat is wel érg snel. Maar een nieuwe kazerne in Flevoland? Dan éérst kijken naar een lijst van Flevolandse wensen en eisen.

Boeren
Het is om te beginnen noodzakelijk dat er rekening wordt gehouden met de positie van de agrariërs in het gebied. De vraag: wat gaat er met de boeren gebeuren die nu hun bedrijven hebben op de voorgestelde locatie?, is natuurlijk volkomen begrijpelijk. Het wel en wee van agrariërs staat sinds de stikstofcrisis nu eenmaal volop – terecht – in de schijnwerpers. De boeren om wie het gaat  moeten volledig bij het hele proces worden betrokken. Als de kazerne daadwerkelijk op hun grond komt, moet er vanuit het Rijk een goede en ruimhartige oplossing worden geboden. Ook moet er heel kritisch worden gekeken naar de gevolgen voor de natuur in het gebied.

Argumenten
Maar de komst van de kazerne gaat om meer dan het lot van de boeren. De argumenten van het ministerie van Defensie zijn helder: uit het oogpunt van professionalisering, inzetbaarheid en kostenbesparing is het samenvoegen van kleine en verouderde kazernes in de lijn Utrecht-Assen in de ogen van het ministerie meer dan wenselijk. Eén blik op de kaart van Nederland om te zoeken naar een centrale plek waar voldoende ruimte is, is genoeg om bij Flevoland uit te komen.

Het afgelopen jaar heeft meer dan ooit aangetoond dat we in Nederland, als betrouwbare partner in de Navo, de opdracht hebben om over een modern, solide en effectief defensie-apparaat te beschikken. Dat snel inzetbaar is in binnen- en buitenland als dat moet, met goed getrainde mannen en vrouwen. Dat Defensie dat het liefst zoveel mogelijk vanaf een centrale plek wil doen, valt te begrijpen.

Flevolandse wensen en eisen
Maar die kazerne staat er natuurlijk nog lang niet. Het kabinetsbesluit is nog niet eens genomen. En áls de keuze op Flevoland valt, kan de kazerne er wat ons betreft alleen maar komen als er aan een paar keiharde Flevolandse eisen wordt voldaan. Denk aan:

• Goede verbindingen van en naar de kazerne (wat te denken aan het aanpakken van de brug tussen Nijkerk en Zeewolde!)
  • Beter openbaar vervoer naar Zeewolde
  • Afspraken over samenwerking met Flevolandse opleidingsinstituten zoals MBO’s en HBO’s
  • Goede afspraken over de inzet van lokale bedrijven
  • De bovengenoemde oplossing voor de agrariërs in het gebied

Kortom, we kunnen er een heel lijstje van maken.

Wordt de kazerne een tweede ‘datacenter’ of ‘Lelystad Airport’? Het hoeft niet. Als we als provincie de vinger aan de pols blijven houden, goed weten wat onze eisen en wensen zijn (en die delen met de inwoners van het gebied) en we af en toe eens een stevige discussie met het ministerie van Defensie voeren, houden we de regie zoveel mogelijk in eigen handen.

Áls hij er komt.