05 maart 2019

Lelylijn: "Brug slaan tussen welvoorziene steden en platteland"

Het symposium in Emmeloord over de Lelylijn van vrijdagavond (1 maart) was een groot succes. Ruim 300 belangstellenden kwamen luisteren naar deskundigen en politici over nut en noodzaak van deze spoorlijn die via de Noordoostpolder naar het noorden zou moeten gaan rijden. De vraag of hij ook daadwérkelijk gaat rijden werd vooralsnog niet beantwoord.

Het symposium werd georganiseerd door CDA Noordoostpolder, D66 Noordoostpolder en ondernemersvereniging BAN. Deze partijen willen de oude ambities om een spoorlijn in Noordoostpolder te realiseren, weer oppakken - dit keer onder de naam Lelylijn en met als slogan "Goed gespoord van West naar Noord".

Politieke agenda
De missie is om een nieuwe spoorverbinding tussen het Noorden en de Randstad op de politieke agenda te zetten, met als uiteindelijke doel de aanleg van de spoorlijn die Lelystad en Groningen met elkaar verbinden via in elk geval de stations Emmeloord, Heerenveen en Drachten.

Het gaat daarbij niet alleen om een snelle(re) verbinding tussen Randstad en Noorden, maar ook om de positieve economische en sociale gevolgen van een dergelijke lijn: voor Noordoostpolder, bijvoorbeeld, zou het kunnen betekenen dat het gebied aantrekkelijker wordt voor mensen uit de Randstad of Almere om er te gaan wonen. Een positief effect voor een gemeente die nu wordt bedreigd door krimp.

Bruggen slaan
Tijdens het symposium sprak onder meer CDA-Kamerlid Maurits von Martels, De meeste handen op elkaar kreeg hoogleraar stedenbouwkunde en mobiliteit-expert Rob van der Bijl. In een mooi betoog vertelde hij dat hij groot voorstander is van de Lelylijn. Een spoorverbinding is méér dan een verbinding tussen het ene en het andere gebied, zei hij. Het gaat volgens hem ook om een brug te slaan tussen "welvoorziene steden en het platteland met nauwelijks toegang tot zulke voorzieningen".

Impuls
Hoewel nog heel veel haken en ogen zitten aan de daadwerkelijke realisatie van de Lelylijn, blijven de initiatiefnemers optimistisch en hoopvol. "Ons gebied zal een economische impuls krijgen. Bedrijven zoeken naar een locatie waar goed geschoold personeel zonder auto óók kan komen. Ook het milieu zal ontlast worden door een goede spoorlijn door onze gemeente en wegen minder belast worden. Dit is hét moment om iedereen te overtuigen van het nut en de noodzaak van deze lijn. Wij zijn daarin niet de enigen, dat bewijst de belangstelling voor dit symposium wel".

Bekijk het verslag van Omroep Flevoland hieronder: