27 maart 2018

Nieuw college klaar voor de eindsprint

De nieuwe coalitie in Provinciale Staten van Flevoland is klaar voor de eindsprint tot de verkiezingen van maart 2019. Het nieuwe college van Gedeputeerde Staten bestaat uit CDA, VVD, D66, PvdA en CU en is woensdag 28 maart geïnstalleerd.

De nieuwe samenstelling betekent na 3 jaar de terugkeer van PvdA en CU in de coalitie. De drie overige partijen zien de hernieuwde samenwerking met veel vertrouwen tegemoet. De kandidaat-gedeputeerden zijn Harold Hofstra (CU) en Jop Fackeldey (PvdA), tot nu toe respectievelijk fractievoorzitter van de CU in Provinciale Staten en wethouder in Lelystad. Namens het CDA is opnieuw Jan Nico Appelman geïnstalleerd als gedeputeerde.

Coalitieakkoord
De uitgangspunten van het in 2015 gesloten coalitieakkoord “Innovatief & Ondernemend” blijven gehandhaafd, waarbij voor het komende jaar  een extra accent wordt gelegd op een aantal dossiers zoals de energietransitie en Vitaal Platteland. De definitieve portefeuilleverdeling wordt later bekend.

De nieuwe samenstelling van de coalitie is tot stand gebracht na het advies van informateur Bas Jan van Bochove, die dit vorige week aan Provinciale Staten heeft voorgelegd. Een meerderheid van PS ging met het advies akkoord.

Vertrouwen
De nieuwe coalitie ziet het verder als een van haar belangrijkste taken om te blijven investeren in het vertrouwen van alle partijen in Provinciale Staten, en hoopt op een goede samenwerking tussen coalitie en oppositie.

Bij de foto: De installatie van gedeputeerde (vlnr): Harold Hofstra, Jaap Lodders, Jan Nico Appelman en Michiel Rijsberman. Het vijfde collegelid, Jop Fackeldey, wordt op 18 april geïnstalleerd.