21 februari 2018

Opening 'Lelystad' uitgesteld: "Jammer, maar zorgvuldigheid voorop"

De CDA fractie in Provinciale Staten vindt het jammer dat de opening van Lelystad Airport een jaar wordt opgeschoven, maar: “zorgvuldigheid en veiligheid gaan voor alles, zodat we het in de discussie over Lelystad Airport kunnen hebben over feiten in plaats van angstbeelden,” aldus fractievoorzitter Chris Schotman.

Minister Van Nieuwenhuizen heeft woensdag bekend gemaakt dat de opening van Lelystad Airport op z’n vroegst in 2020 plaatsvindt, omdat zij meer onderzoek wil doen. Daarvoor is de periode tot april 2019, de oorspronkelijke openingsdatum, te kort.

Geen twijfel
De CDA-fractie vindt dat de nieuwe onderzoeken en procedures zo snel en transparant mogelijk moeten worden uitgevoerd, zodat er over de uitkomsten geen twijfel kan ontstaan. “Maar laten we daarbij niet vergeten dat er de afgelopen jaren al veel onderzoek is gedaan en dat de besluitvorming tot nu toe op democratische wijze heeft plaatsgevonden,” aldus Schotman. “Wat er de afgelopen jaren al is gebeurd, moet niet voor niets zijn geweest.”

Verder blijft het CDA van mening dat Lelystad Airport al open kan voordat het Nederlandse luchtruim in 2023 opnieuw is ingedeeld. “Uitstel van een jaar kan nog, maar veel langer is echt rampzalig voor de ontwikkeling van Lelystad Airport en de omgeving ervan. Met gedegen onderzoek moét 2020 haalbaar zijn”, vindt Schotman.

Schade
Het CDA is benieuwd naar de eventuele economische schade die het uitstel zou kunnen opleveren. “We hopen op  een verkenning naar die schade en naar een eventuele compensatie voor de regio,” aldus Schotman.