25 februari 2018

Werkbezoek aan landbouwbedrijven NOP

Het vaststellen van de Omgevingsvisie voor Flevoland een paar maanden geleden, betekende niet dat het werk daarmee was afgelopen. Sterker nog, het uitwerken van de diverse thema's begint nu. De CDA-fractie in Provinciale Staten gaat graag de provincie in om te zien hoe dat gebeurt. Zo gingen we op 19 februari langs bij twee landbouwbedrijven in het kader van het thema Landbouw: Meerdere Smaken

Het eerste bedrijf was dat van de Combinatie Holtslag/Bouma bij Rutten, een groot akkerbouwbedrijf dat wordt gerund door de broers Michiel en Stefan Bouma, met hulp van vader Eduard Bouma en oom Piet Holtslag. Het is een modern, hedendaags akkerbouwbedrijf met ongeveer 100 ha aan landbouwgrond waarop verschillende gewassen worden geteeld. Hoofdmoot zijn de pootaardappelen. De opslag gebeurt in een grote loods aan het IJzerpad bij Rutten.

Vervolgens gingen we naar een bijzonder bedrijf bij Marknesse, Maronesse. Het is een combinatie van een "klassiek" akkerbouwbedrijf en een wijngaard, de enige in Noordoostpolder. Roland van der Veeken en zijn vader verbouwen hier sinds een jaar of tien hun eigen wijn, iets wat prima lukt op de polderbodem. De wijn, Maronesse, wordt verkocht in de eigen boerderijwinkel langs de Steenwijkerweg. Een bijzonder bedrijf dat laat zien dat er inderdaad meerdere smaken zijn in Flevoland als het gaat om landbouw. We zullen dit in de toekomst blijven uitdragen als het gaat om de ontwikkeling van de Flevolandse agro-sector!

Op de grote foto: de fractie met Wim Klink (LTO Tuinbouw, 2e van links) en Arnold Michielsen (LTO Noord, 3e van links). Op de kleine linkerfoto bij Maronesse fractievoorzitter Chris Schotman (links) en Roland van der Veeken. Rechterfoto vlnr: Wim Klink, Chris Schotman, Arnold Michielsen, Koos Hopster.