14 oktober 2022

Algemene beschouwingen CDA Almere

Voorzitter,
Als eerste wil (ook) ik mijn complimenten uitspreken over de begroting die voor ons ligt. Een overzichtelijke begroting, digitaal goed toegankelijk en transparant. En in de aanloop naar deze bespreking zijn we van alle kanten goed voorzien van informatie en was er ruimte voor allerhande vragen. Mijn dank daarvoor.

Voorzitter, er bestaat GEEN gratis geld.
Het geld dat we besteden is geld van ons allemaal, of dit nu via het Rijk komt of via de lokale overheid. Dat geld kan maar 1 keer worden uitgegeven. Ook in de toekomst zullen vraagstukken, plotselinge tegenvallers en ambities blijven komen die om geld vragen. Keuzes maken we dus met de toekomstige Almeerders in ons gedachten. We willen niet (alleen) bouwen aan onze eigen ambities, maar bouwen aan een stad voor onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Dat we een goed rentmeester zijn, zoals we dat binnen het CDA altijd mooi zeggen….. En dus investeren we juist nu in die toekomst. In duurzaamheid en veiligheid, in onderhoud van de stad en in gezondheid. Ondanks de onzekere tijden.

Het is goed te lezen dat de risico’s die genomen worden weloverwogen worden genomen en dat er verder wordt gekeken dan 4 jaar. Zowel voor onderhoud, als de groei van de stad als de daarbij benodigde voorzieningen worden maatregelen getroffen en plannen gemaakt. Met name op die groei zullen we kritisch zijn. Want voorzitter; bouwen willen we en zullen we ook moeten, maar we bouwen wel een samenleving. En groeien zonder voorzieningen is onacceptabel. Almere moet GEEN plofkip worden.

Voor die samenleving vragen we de komende tijd extra aandacht voor het verenigingsleven, maatschappelijke organisaties en het midden en klein bedrijf; hoe kunnen we hen nog beter ondersteunen in deze moeilijke tijden? De nog openstaande vragen rond de financiering van de Meester en het Klokhuis baren ons zorgen, evenals de situatie van een groot aantal schoolgebouwen waarvan renovatie en nieuwbouw nog lang op zich laat wachten. We hopen dat we daar gezamenlijk tot oplossingen kunnen komen.

Er zijn in deze begroting extra middelen vrijgemaakt voor positieve gezondheid, preventie en de wijkteams.  Dat is super want juist daar is winst te halen! Bijvoorbeeld in het verbeteren van de samenhang van alles wat bieden vanuit de gemeente. En in het daarmee vergroten van de draagkracht in de wijken en betere inzet van mensen en middelen.
De vraag is wel of het voldoende is. En ik realiseer me dat dit als een ‘’rupsje nooit genoeg’’ kan overkomen. Maar de steeds toenemende signalen over de knelpunten in de zorg geven aan dat er een grotere transformatie nodig is.
Projecten als ‘financien op het spreekuur’’, ‘’welzijn op recept’’ en de schakelteams werken alleen als ze ook over de hele stad voldoende kunnen worden ingezet. En ook structureel worden ingezet! Dat hebben we vandaag ook weer gehoord in de door ons georganiseerde gesprekstafel over de tekorten in de huisartsenzorg. Dus daar komen we nog op terug. Laten we investeren in wat werkt en aansluiten bij de ervaringen en behoefte van de mensen die leven en werken in de wijken. Daar heeft uiteindelijk iedereen in deze stad wat aan.
Voorzitter, ik wil eindigen door te zeggen dat deze begroting volgens mij goed laat zien waar we voor staan. Dat we in onzekere tijden toch bouwen aan een gezonde toekomst.