10 november 2021

Bladkorven jaarrond laten staan

CDA Almere krijgt regelmatig vragen over het weghalen van de bladkorven in november. Veel bomen verliezen pas in de wintermaanden hun blad, maar dan zijn de bladkorven door de gemeente al weggehaald. Gevolg is dat bladafval vaak wordt gedumpt in de plantsoenen met alle overlast van dien. Daarom heeft CDA Almere een motie ingediend om de bladkorven jaarrond te laten staan. De motie wordt donderdag 11 november 2021 in stemming gebracht.

Kosten
CDA Almere heeft eerst technische vragen ingediend over de consequenties van het laten staan van de bladkorven gedurende het hele jaar. Uit de beantwoording blijkt dat stadsreiniging de extra ophaalkosten inschat op 88.000 euro en dat daar momenteel geen budget voor is. CDA Almere zet vraagtekens bij deze raming omdat de gemeente er vanuit gaat dat de bladkorven in de wintermaanden even vaak moeten worden geleegd als in de andere maanden van het jaar. CDA Almere schat in dat de bladkorven in de wintermaanden juist minder vaak hoeven te worden geleegd omdat er minder aanbod is van blad- en snoeiafval. ‘In de winter hoeven de heggen en bomen niet te worden gesnoeid en zal het aanbod voornamelijk beperkt zijn tot bladafval. Blad neemt veel minder volume in dan snoeiafval en dus kunnen de kosten naar beneden’, zo meent Kees Sanderse van CDA Almere.

Proef
CDA Almere stelt daarom een proef voor in een wijk om ervaringen op te doen met het laten staan van de bladkorven in de wintermaanden. Hiervoor zou een wijk moeten worden uitgekozen die redelijk representatief is voor heel Almere. Op die manier kun je de werkelijke kosten van het jaarrond laten staan van de bladkorven inschatten en kan de raad hierover een afgewogen beslissing nemen.