31 mei 2021

Bouwen door de buurt

Bewoners van de Kruidenwijk in Almere kunnen bij wijze van experiment in hun eigen wijk op zoek gaan naar plekken voor woningbouw voor zichzelf, familie of vrienden. In het pilotproject 'Bouwen door de buurt' kunnen bij maximaal vijftien projecten zelf locaties bepalen om woningen aan de eigen buurt toe te voegen op een manier die voorziet in de eigen behoefte.
Toen Kruidenwijk eind jaren tachtig werd gebouwd vonden veel families met jonge kinderen er een thuis. Inmiddels zijn die kinderen volwassen en toe aan een eigen huis. Bovendien is de woonbehoefte van hun ouders ook anders geworden. Kruidenwijkers geven aan het liefst in de hun bekende en gewaardeerde buurt te willen wonen, maar de woningen die zij zoeken zijn er nu niet te vinden. Vandaar dat 'Bouwen door de buurt' hier van start gaat.

Mantelzorg
Zo wordt het bijvoorbeeld ook mogelijk om een woning voor mantelzorg te bouwen. Wethouder Froukje de Jonge: ''Het mooie is dat bewoners zelf met ideeën mogen komen. In Kruidenwijk zijn genoeg plekjes voor dit soort kleinschalige ideeën. Er zijn tal van mogelijkheden. Het is bijvoorbeeld ideaal voor mensen die niet mee passend wonen, maar wel graag in de wijk willen blijven wonen. Het bijzondere is dat inwoners zelf voorstellen waar, wat en met wie zij in hun eigen wijk willen bouwen."

Initiatief
"Het gaat om een experiment, met alle onzekerheden van dien", zegt De Jonge. "Het is voor de gemeente makkelijker om een projectontwikkelaar een project te laten uitwerken. Maar nu ligt de regie bij bewoners. "Ik ben heel nieuwsgierig wat voor voorstellen we krijgen. Als het experiment slaagt dan kan het mogelijk een oplossing zijn om in de wijk met woonplannen te komen."

Ondersteuning
De vijftien initiatieven die worden uitgewerkt krijgen ondersteuning en advies over onder andere gronduitgifte en vergunningen. Ook brengt de gemeente het traject om te kunnen afwijken van een bestemmingsplan voor de kopgroep in kaart. Tot slot worden de buren en andere belanghebbenden meegenomen in de plannen. De initiatiefnemers informeren hen en de buurt krijgt de mogelijkheid om op de plannen van de initiatiefnemers te reageren. Hiervoor ontvangen de initiatiefnemers een aantal handvatten.

bron: https://www.almeredezeweek.nl/article/details/pilot-bouwen-door-de-buurt-in-kruidenwijk