27 november 2021

CDA Almere wil speculanten weren op woningmarkt

Veel starters en mensen met een middeninkomen kunnen geen of heel moeilijk een huis kopen in Almere. Speculanten zijn actief op de Almeerse woningmarkt en kapen de woningen weg. Zij maken winst met huizen die juist zo hard nodig zijn voor deze groepen inwoners in onze stad. CDA Almere wil speculanten weren en zo de woningmarkt toegankelijker houden voor mensen die zelf in hun huis willen wonen. Daarom roept de partij het College van BenW op om met spoed een zelfbewoningsplicht in Almere in te voeren. Donderdag 25 november wordt de motie besproken op de Politieke Markt.

Als het aan CDA Almere ligt moet er zo snel mogelijk een zelfbewoningsplicht en een vervreemdingsverbod komen voor alle nieuw te bouwen woningen en sociale huurwoningen die worden verkocht. Ook roept CDA Almere het College op om ook bij bestaande bouw een zelfbewoningsplicht in te stellen. Landelijke wetgeving die per 1 januari 2022 ingaat, maakt dit mogelijk. CDA Almere stelt voor om eerst de nieuwbouwwoningen en vrijgekomen sociale huurwoningen aan te pakken, omdat deze wetgeving al bestaat en in het verleden ook al is toegepast in Almere. Het is daarom eenvoudiger om hiervoor snel een zelfbewoningsplicht in te voeren.

Almeerders wijken uit naar Lelystad en Emmeloord
Op dit moment is het bijna onmogelijk voor deze groepen Almeerders om een woning te kopen in onze stad. Veel starters blijven momenteel lang bij hun ouders wonen of wijken uit naar Lelystad of zelfs Emmeloord. CDA Almere vindt dit een zeer onwenselijke trend. Om het tij te keren zijn dus snel maatregelen nodig. Kees Sanderse van CDA Almere: ‘Deze maatregelen passen binnen de wens van veel politieke partijen om wonen betaalbaar te houden in Almere, daarom verwachten we grote steun voor ons voorstel.’