04 juli 2021

CDA bezoek Keti Koti dialoog

Wethouder Froukje de Jonge (Diversiteit & Inclusie) en drie CDA leden werden warm onthaald tijdens de Keti Koti dialoog op 1 juli in Almere Buiten. De bijeenkomst was georganiseerd door het comité 30 juni – 1 juli. Een groot, gemengd gezelschap vierde die avond Keti Koti, letterlijk vertaald: 'Ketenen verbrokenen' en dus het einde van de slavernij in 1873.
Het comité  30 juni – 1 juli wil door educatie, dialoog en overige activiteiten de gemeenschap aansporen om het gesprek met elkaar aan te gaan en de sociale cohesie tussen diverse bevolkingsgroepen te versterken.

Het raakt je
Onder het genot van een heerlijke Creoolse Her'heri maaltijd werden stellingen bediscussieerd. ‘Een mevrouw liet mij een foto van haar overgrootmoeder zien, die nog als slaafgemaakte is geboren’, laat CDA bestuurslid Amanda Kause weten. ‘Dan komt het toch wel even binnen hoor!’ Door met elkaar te praten ontstaat er meer begrip voor de pijn van het slavernijverleden en meer waardering voor elkaar. Dat gedeelde verleden is wat het CDA betreft het fundament voor een gedeelde toekomst. Daarom wil het CDA graag in gesprek blijven met het Comité 30 juni – 1 juli en de Surinaams-Antilliaanse gemeenschap. Ook de met verve uitgesproken gedichten van Florian Frey en de zangkunst van Charine Eyne hebben de aanwezige CDA’ers geraakt. Het CDA Almere steunt een jaarlijkse landelijke Keti Koti herdenkingsdag op 1 juli dus van harte!

Stadsbestuur positief over nationale herdenkingsdag
Inmiddels heeft het Almeerse stadsbestuur aangegeven positief te zijn over een nationale herdenkingsdag en wil graag aansluiten bij Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.   Froukje je Jonge heeft voorgesteld het volgende week, nog vlak voor het zomerreces, in de Raad te zullen bespreken.

zie ook: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/242055/b-w-almere-positief-over-idee-nationale-feestdag-keti-koti