31 mei 2021

CDA boos over stopzetten campagne tegen straatintimidatie

Het college van B&W heeft besloten de geplande SSSTOP campagne tegen straatintimidatie af te gelasten, omdat er in de tweede helft van 2020 maar vijf meldingen van straatintimidatie zijn binnengekomen. Het CDA is er geenszins van overtuigd dat minder meldingen ook minder straatintimidatie betekent. Bovendien is Almere sinds 2018 een ‘Safe-Street’ gemeente. Het CDA heeft een motie ingediend, waarin zij het college vraagt om de SSSTOP campagne zo spoedig mogelijk weer op te starten.
Straatintimidatie is een groot en hardnekkig probleem in de grote steden en helaas ook in Almere. In 2018 is de motie van CDA en PVV: Maatregelen tegen straatintimidatie, aangenomen om fysieke en seksuele intimidatie tegen vrouwen, LHBTI-ers en mensen met een beperking tegen te gaan. De gemeente heeft toen een website, een app om incidenten te melden en de campagne ‘SSStop straatintimidatie’ opgezet. In dat zelfde jaar is Almere een zogenaamde ‘Safe Streets’ gemeente geworden. Daarmee heeft de stad zich gecommitteerd aan het bestrijden van straatintimidatie en het verhogen van de veiligheid van de publieke ruime.

Vaak jonge meisjes slachtoffer
In 2019 heeft de gemeente een onderzoek naar straatintimidatie in Almere laten doen. Daaruit bleek dat 33% van de meisjes en vrouwen, 36% van de LHBTI-gemeenschap en 22% van de mensen met een beperking in Almere wel eens met straatintimidatie te maken heeft gehad. De intimidatie komt vooral in winkel- en uitgaansgebieden voor en loopt uiteen van sissen en het maken van seksuele insinuaties tot aan aanranding en verkrachting aan toe. Straatintimidatie treft vooral jonge mensen (15 t/m 24 jaar). 56% van de jongeren in Almere geeft aan dat ze hier wel eens mee te maken hebben gehad. Binnen deze groep zijn vooral meisjes het slachtoffer.

Veilig op straat
‘Overal in het land, zoals in Breda, Rotterdam en Arnhem, zie je nieuwe initiatieven om straatintimidatie tegen te gaan, maar in Almere zou het wel meevallen. Dat gaat er bij mij niet in’, laat Kees Sanderse, fractie-assistent van het CDA weten. ‘De daling van het aantal meldingen in de tweede helft van 2020 kan het net zo goed zijn veroorzaakt door minder bekendheid en bewustzijn door het stopzetten van de campagne en de speciale app waar meldingen konden worden gedaan. Ook kan de daling verband houden met de tweede lock-down als gevolg van Corona. Nu de samenleving weer van het slot gaat is de kans reëel dat straatintimidatie weer toeneemt. Straatintimidatie is niet normaal, maar onacceptabel!

Daarom moet de SSSTOP campagne, wat het CDA betreft, zo snel mogelijk weer worden opgestart. 'Iedereen moet veilig zijn op straat!’

Zie ook Almere Deze Week: https://www.almeredezeweek.nl/article/details/thema-veiligheid-is-sterk-verweven-met-zorg