12 februari 2023

CDA: zelfbewoningsplicht moet snel gehandhaafd worden

CDA en PvdA willen dat de gemeente actief de zelfbewoningsplicht gaat handhaven

Sinds mei vorig jaar zijn kopers van woningen onder de Nationale Hypotheek Garantie-grens (405.000 euro) verplicht om er zelf te gaan wonen. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat er minder met huizen wordt gespeculeerd. Indien de koper er zelf moet gaan wonen, kan hij het immers niet meer verhuren. Er zijn echter ook uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld ouders die een studentenwoning kopen en aan hun kinderen verhuren.

Uit technische vragen van het CDA is onlangs gebleken dat er voor 2023 geen geld is vrijgemaakt om actief te handhaven op de zelfbewoningsplicht. Bovendien blijkt dat ongeveer de helft van de woningen waar zelfbewoning verplicht is, niet door de koper wordt bewoond. Er is dus voldoende aanleiding om tot actieve handhaving over te gaan.

Daarom hebben het CDA en de PvdA een motie ingediend om zo snel mogelijk tot actieve handhaving over te gaan. De kosten die deze handhaving met zich meebrengt, kunnen bekostigd worden uit de boetes die staan op niet naleven van de zelfbewoningsplicht ( 22.500,- euro bij de eerste en 90.000,- euro bij de tweede overtreding).

Raadslid van het CDA Kees Sanderse:’Het verbaasde ons dat er in de programmabegroting van 2023 geen geld is vrijgemaakt voor handhaving, eigenlijk hadden we dat toen al moeten constateren. Met deze motie willen dit graag herstellen.’