10 oktober 2021

Inwoners met stadsverwarming de dupe van stijgende energieprijzen

CDA Almere heeft op 7 oktober tijdens het actualiteiten half uur vragen gesteld over de stijgende energieprijzen en stadsverwarming. In Almere zijn maar liefst 47.000 huishoudens afhankelijk van stadsverwarming. Het betreft inwoners in de stadsdelen Poort en Stad. Grote kans dat zij in 2022 te maken krijgen met een forse tegenvaller op de energienota. Oorzaak is de koppeling van de tarieven van het warmtenet met de flink gestegen gasprijzen. Het gaat hierbij naar verwachting om een stijging van honderden euro’s per huishouden, per jaar.

CDA Almere vraagt het college van B&W om bij het demissionaire kabinet te bepleiten om de warmtetarieven voor 2022 te bevriezen en dat er een einde komt aan de koppeling van de tarieven met de gasprijzen. Daarnaast wil CDA Almere dat het college in gesprek gaat met Vattenfall, die de stadsverwarming levert, om de consumententarieven voor volgend jaar niet te verhogen.

Kees Sanderse, fractie-assistent CDA Almere: ‘Ik maak mij grote zorgen over de te verwachten prijsstijgingen en inwoners met een kleine beurs. Daarbij komt dat mensen in de stadsdelen Poort en Stad ook geen vrije keuze hebben, want zij zitten vast aan stadsverwarming. Dit is een vorm van gedwongen winkelnering en CDA Almere wil niet dat zij daar de dupe van worden. Ik verwacht dan ook dat het college deze mensen niet in de kou laat staan en zich richting Den Haag heel hard maakt voor hun belangen.’