29 september 2022

Landbouwbestemming voor kavel ‘Etalage van Almere’

CDA Almere steunt van harte het burgerinitiatief voor een landbouwbestemming voor kavel ‘Etalage van Almere’ (Gz5) in Almere Buiten. Daarom heeft zij samen met de PVV, D66 en de VVD een motie ingediend, waarin zij het college opdraagt om het burgerinitiatief voor natuur inclusieve landbouw in de Etalage te omarmen. De motie is zeer breed aangenomen. De Etalage kavel gelegen tussen de A6 en woonwijken in Almere Buiten is niet geschikt voor woningbouw.

Het burgerinitiatief van twee landbouwbedrijven, een melkveebedrijf, de Stadsboerderij en Staatsbosbeheer wordt door middel van een petitie door zo’n 1800 Almeerders gesteund (februari 2022). De kavel kent een tijdelijke landbouwbestemming en zou mogelijk in de toekomst de bestemming bedrijventerrein kunnen krijgen om bijvoorbeeld plaats te bieden aan een datacenter. CDA Almere is geen voorstander van een datacenter in Almere, noch van een bedrijventerrein in deze zone. De partij wil dat de kavel behouden blijft voor stadslandbouw omdat dit goed aansluit bij de Almere principles: Growing Green City en Feeding the City. Almere heeft behoefte aan voedselproductie in- en om de stad zelf. Dit zorgt voor kortere voedselketens met minder vervoersbewegingen, maar ook voor meer betrokkenheid van burgers bij de voedselproductie.

Steeds minder landbouwgrond
In en om Almere is maar een zeer beperkte hoeveelheid grond in gebruik als landbouwgrond. In dertig jaar tijd is de stad van vijfentwintig boerenbedrijven naar negen gegaan. Met de toekomstige ontwikkeling van het stadsdeel Almere Pampus, zal landbouwgrond alleen nog maar schaarser worden. CDA Almere is van mening dat natuurinclusieve landbouw een waardevolle aanvulling is in het Almeerse landschap. Deze vorm van duurzame landbouw gaat uit van een veerkrachtig voedsel én ecosysteem en draagt tegelijkertijd bij aan de kwaliteit van de natuurlijke omgeving en biodiversiteit.

Onderstation goed inpasbaar
Over de ‘Etalage van Almere’ loopt een belangrijke hoogspanningsverbinding tussen Diemen en Lelystad. Op termijn moet hier een onderstation aan worden toegevoegd. Dit onderstation is goed te combineren met de functie stadslandbouw in deze zone en vormt dus geen belemmering voor dit plan.

Nienke Nieuwenhuizen, fractievoorzitter CDA Almere: ‘Het is belangrijk dat we luisteren naar onze inwoners. Dit doen we onder andere door gehoor te geven aan dit mooie burgerinitiatief en de petitie. CDA Almere wil sowieso meer stadslandbouw in onze stad, zodat stad en platteland verbonden blijven met elkaar. Diversiteit in de leefomgeving, dus naast natuur ook landbouw, draagt bij aan het welzijn van onze inwoners. Daarmee behouden we het ‘dorpse’ karakter van Almere.’