12 juni 2022

LHBTI+ tentoonstelling

Een expliciete foto uit een tentoonstelling over LHBTI+’ers is op last van waarnemend burgemeester Bijleveld van Almere vrijdag op een andere plek in de expositie gezet. Dit gebeurde tien minuten nadat de tentoonstelling geopend was. Op de foto is trans-man Levi te zien terwijl hij zijn geslachtsdeel nauwelijks afschermt met een gouden lint.

De foto stond direct naast het looppad tussen het station en de ingang van het WTC. In totaal staan er 20 grote panelen met verschillende fotoreportages. Te zien is onder andere hoe LHBTI+-personen zijn getroffen door de coronapandemie. Ook zijn er verhalen te zien over onderdrukking van mensenrechten, homoseksualiteit in de sport en eenzaamheid onder homoseksuele ouderen. 'LHBTI+' staat voor alle vormen van seksuele geaardheid, voorkeuren en gender.

Inclusie-wethouder Froukje de Jonge (CDA) was aanwezig om de fototentoonstelling te openen. Ondanks dat zij benadrukt dat Almere een stad van inclusie is, werd de foto in kwestie snel op een andere plek gezet. “Er is gewoon akkoord op deze tentoonstelling in de publieke ruimte. Je moet hem wel een beetje verantwoord en slim in de publieke ruimte zetten. Ik denk dat dit per ongeluk even niet zo handig is neergezet.” Over de tentoonstelling is De Jonge enthousiast omdat die aanzet tot discussie en nadenken. Maar, over een aantal expliciete foto’s zegt de wethouder dat die beter in de slaapkamer konden blijven.

Volgens directeur Hein-Jan Keijzer heeft de tentoonstelling als doel om mensen aan het denken te zetten. “Dat levert foto’s op die af en toe wat schuren en waarover we met elkaar het gesprek aan moeten.” De organisatie heeft naar meerdere locaties in het centrum gekeken en kwam uiteindelijk uit bij het WTC. “Ik vind het een interessante plek want er komen veel mensen langs en veel mensen die het dus even zien.” Bang voor vernielingen is hij niet: “Ik denk dat dat wel losloopt.”

De locatie-manager van het WTC, Ravin Abdoelhak, was verrast door de komst van de tentoonstelling voor zijn deur. Hij vindt het goed dat de tentoonstelling er staat. Wel hebben de receptionisten al wat vragen gekregen over de aard van de foto’s. De tentoonstelling is nog drie weken te bekijken voor de deur van het zakengebouw.

bron: www.omroepflevoland.nl/nieuws/288805/burgemeester-grijpt-in-bij-lhbti-tentoonstelling-te-expliciet