10 juli 2021

Meer hulp voor Almeerders die vanuit instelling naar eigen huis gaan

Dak- en thuislozen of Almeerders die begeleid of in een jeugdzorginstelling wonen, blijven daar veel langer dan nodig is. Als ze uitbehandeld zijn, moeten ze eigenlijk een eigen woning krijgen. Maar die woningen zijn er bijna niet en als die er wel zijn, gaat het vaak mis. Volgens verantwoordelijk wethouder Froukje de Jonge moet een derde van de inwoners die ontslagen wordt uit een instelling uiteindelijk weer opnieuw behandeld worden.

Dat moet anders.
Daarom zijn er nu afspraken gemaakt tussen gemeente, woningcorporaties en zorginstellingen onder de noemer 'Thuis in de Wijk'. Als er nu mensen vanuit de zorgverlening een eigen huis krijgen, is er passende begeleiding en ondersteuning aan huis voor ze. Ook zijn er afspraken over ingrijpen bij overlast in de wijk. Buurtbewoners hoeven zich volgens wethouder Froukje de Jonge geen zorgen te maken: "Met deze afspraken is de kans dat ze overlast veroorzaken tot een minimum teruggebracht."
Onmiddellijk handelen is één van de afspraken. "Als iemand zijn huur niet betaalt. Op het moment dat we dat zien, gaan we niet wachten tot iemand diep in de problemen zit. Dan wordt er gelijk gehandeld. Maar ook bij overlast wordt gelijk gehandeld. Op allerlei vlakken zitten we erbovenop", aldus De Jonge.

Uitstroom hard nodig
De uitstroom is hard nodig, want hoe meer mensen kunnen uitstromen, hoe korter de wachttijd wordt voor wie wel echt die plek nodig heeft. Daarnaast is wonen in een instelling veel duurder dan hulp aan huis.

bron: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/243131/meer-hulp-voor-almeerders-die-vanuit-instelling-naar-eigen-huis-gaan