04 juni 2021

Onderzoek inpassing Datacenter Hyperconnectiviteitshub veel te vroeg

Het college van B&W wil mogelijkheden voor inpassing van een Datacenter Hyperconnectiviteitshub onderzoeken om snel duidelijkheid aan marktpartijen en energie-netbeheerders te kunnen geven. Voor het CDA is onderzoek naar inpassing van zo’n immense hub van datacenters, nog veel te vroeg. Het is namelijk nog onduidelijk wat zo’n hub Almere en Zeewolde oplevert. Om die vraag eerst goed beantwoord te krijgen, dient het CDA een motie in.

In de Metropool Regio Amsterdam (MRA) is er steeds meer vraag naar ruimte om data op te slaan. Uit de MRA-datastrategie is de locatie van Oosterwold, liggend op de grens tussen Almere en Zeewolde, als voorkeurslocatie voor een vierde datacenter hyperconnectiviteitshub naar voren gekomen. ‘Je moet je voorstellen dat het hier om een hub van datacenters van maar liefst driehonderd voetbalvelden groot gaat. Zo’n cluster van datacenters kost veel energie, maar neemt ook heel veel ruimte in’, vertelt Bastiaan Malotaux (fractievoorzitter CDA).

Datacenters leveren op zichzelf niet heel veel werkgelegenheid op. Pas als de hub andere bedrijven aantrekt, zal de komst leiden tot de gewenste extra werkgelegenheid. ‘Het is ons alleen nog onduidelijk of dit echt zal leiden tot extra vestiging van bedrijven in Almere en Zeewolde, of dat vestiging in Amsterdam, Amstelveen of 't Gooi ook dichtbij genoeg is om van de voordelen van de nabijheid van zo'n hub gebruik te maken. Ook zouden wij graag een vergelijking zien met de werkgelegenheid die een alternatieve invulling van dit gebied zou kunnen opleveren.’

In de motie vraagt het CDA om eerst gedegen onderzoek naar de opbrengsten van een hyperconnectiviteitshub te doen en dan pas na te gaan denken over een mogelijke inpassing in het gebied. ‘Dit is echt verkeerd om’, besluit Malotaux.

Zie ook het interview met Bastiaan Malotaux op Omroep Flevoland: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/238606/provinciale-staten-geen-nieuwe-datacenters-tot-milieueffecten-duidelijk-zijn