18 oktober 2018

CDA-leden uit Flevoland bezoeken op 17 oktober het Europees Parlement.

Op 17 oktober heeft een gezelschap van 45 CDA-leden uit heel Flevoland op uitnodiging van Esther de Lange een bezoek gebracht aan het Europese Parlement in Brussel. Esther de Lange was in 2014 ook al CDA-lijsttrekker voor de EP-verkiezingen en is opnieuw voorgedragen voor de EP-verkiezingen in mei 2019.

Het CDA maakt met 5 zetels deel uit van de EVP. Bij de EVP zijn christendemocratische partijen uit 27 van de 28 lidstaten aangesloten. Met 216 van de 751 zetels is de EVP-fractie de grootste fractie in het Europese Parlement. Het is daarom heel bijzonder dat Esther de Lange sinds 2014 actief is als vice-voorzitter van de EVP-fractie. Daarmee treedt ze in de voetsporen van Corien Wortmann, die vice-voorzitter was van de EVP-fractie van 2007-2014 (nu bestuursvoorzitter ABP).

Esther de Lange ging in op vragen over de Brexit: “in publieke debatten worden de Brexit onderhandelingen erg gedramatiseerd” : over 80 tot 90% van het scheidingsconvenant is inmiddels overeenstemming bereikt. Alles is beter dan “no deal”. Maar het vinden van een oplossing voor de zeer onwenselijke EU-buitengrens dwars door Noord-Ierland lijkt roet in het eten te gooien. Omdat het ontrafelen (als van een breiwerkje) bij uittreding veel complexer is dan toetreding, pleit EU-onderhandelaar Michel Barnier voor meer tijd en/of een langere transitie-periode na de fysieke Brexit op 1 april 2019.

Naast inhoudelijke thema’s en onderwerpen maken onze CDA-ers samen met andere parlementariërs in de EVP fractie zich zorgen over afbraak van de rechtsstaat beginselen in Oost-Europese lidstaten als Hongarije en Polen.Als vice voorzitter en lid van het presidium houdt Esther de Lange zich intensief bezig met deze problematiek binnen de EVP-fractie.

Annie Schreier-Pierik ging in op vragen over de pulskorvisserij. Sinds 2007 kunnen vissers ontheffing krijgen van de EU voor 5% vd vloot. In Nederland zijn de meeste (84 ontheffingen) afgegeven, waarvan een groot deel Urker vissers betreft. Zij hebben geinvesteerd in deze milieuvriendelijke vismethode, waar een goede boterham mee te verdienen valt. In andere landen met een grote vissector zoals Frankrijk bestaat grote weerstand. Annie maakt zich in het EP sterk voor de belangen van de Urker vissers. Of het gaat lukken blijft spannend!

Na een bezoek aan het Huis van de Europese Geschiedenis, werd het bezoek aan Brussel afgesloten met een gezellig diner met Belgisch biertje in de bruisende Brusselse binnenstad.

Een zeer geslaagde en gezellige dag voor onze CDA-leden!

Met dank aan de organisatoren Willemien Wever (raadslid CDA Dronten) en Hans Bosvelt (voorzitter CDA Dronten).