29 oktober 2020

Begroting 2021: Gastvrijheid

Onderstaande staat de basis van de inbreng van de CDA fractie bij de begrotingsbespreking van 27-10-2020:

Voorzitter,

In de werkpauze loop ik tegenwoordig vaak een rondje door het Bultpark. Verleden week maandag kwam ik onderweg een wat oudere man tegen die gestrand was met zijn scootmobiel. Hij was zichtbaar aangeslagen. De accu was leeg en hij had te horen gekregen dat hij die zijn scootmobiel die nacht daar buiten moest laten staan… Gelukkig kon hij nog lopen en kon ik hem helpen zijn scootmobiel naar huis te brengen. Daar aangekomen bood hij mij iets te drinken aan. En dat vindt ik nou mooi: Ondanks deze ‘kleine’ crisis bleef een prachtige kernkwaliteit overeind staan: gastvrijheid.

Deze gastvrijheid is er ook bij ons college en de coalitie: samenwerken aan een mooie stad. Hierbij juist ook rekening houden met minderheden. Deze houding sluit goed aan op onze rol als constructieve oppositie. Een rol die wij, nu de coalitie haar meerderheid kwijt is, zullen blijven vervullen. Wij hechten namelijk waarde aan stabiliteit, juist nu in deze Coronacrisis.

Constructieve oppositie betekent dat wij voorstellen die wij goed vinden zullen steunen en voorstellen die wij niet goed vinden zullen bijstellen. Wij lichten er vijf punten uit:

1.Stageplekken voor MBO-ers:

Hier is een schreeuwend tekort aan. Het valt dus tegen dat, juist nu er een tweede golf gaande is, het voorstel om dit aan te pakken er nog niet is. Daarom de oproep om hier tempo mee te maken. Wij verwachten ook dat de gemeente als werkgever nagaat welke extra mogelijkheden ze zelf heeft en deze vraag ook breder initieert.

2. Bouwen, bouwen en bouwen – met kwaliteit

Er is een enorme vraag naar woningen. Het is daarom belangrijk dat het college kansen blijft pakken voor het bouwen van woningen, ook voor onze ouderen.

Juist vanuit deze focus om kansen te pakken doen wij hier ons voorstel om een stap terug te doen met de realisatie van het te grote fietspakhuis. Dit pakhuis is beoogd op mooie locatie in ons Stadshart. Wij willen weten of hier kansen zijn voor woningen en in hoeverre het fietspakhuis de gewenste vorm is om de fiets parkeren in het Stadshart.

• Hiervoor dienen wij samen met de PvdA, GL, DENK en D66 een voorstel in.

3. De bezuinigen op het sociale domein

Hierbij twee punten:

• De CDA fractie maakt zich zorgen over de trage transitie van de Jeugdhulp. Wij willen dat de wethouder hier doorpakt om dit gedegen te laten verlopen, juist voor onze inwoners.
  • Wij vinden het jammer dat het college niet met correcties is gekomen op de recente bezuinigingen in het sociale domein. Deze zijn wel nodig, daarom dienen wij mede het voorstel in om het platform Vraagelkaar in stand te houden. Het is belangrijk dat inwoners elkaar kunnen steunen bij kleine klusjes en zorgtaken.

4. Focus op Sport

Investeren in sportverenigingen vindt de CDA fractie belangrijk. Sporten is gezond en de vereniging is een plek van ontmoeting. Maar het is meer: Mijn dochter zit op basketbal en wordt getraind door een jongere, een jongen van vijftien. Wij vinden het waardevol dat een sportclub deze mogelijkheid biedt om als vrijwilliger deze verantwoordelijkheid te kunnen nemen en vinden het inspirerend dat een jongere deze kans ook pakt.

Hier twee punten:

• De brandbrief van het Sportbedrijf: Wij maken ons n.a.v. deze brandbrief zorgen over het mee kunnen doen met Sport. Het Sportbedrijf geeft namelijk aan dat tarieven om mee te doen met Sport gaan oplopen. Afhankelijk van de reactie vanuit het college op onze vragen zullen wij in twee termijn nog een voorstel indienen.
  • Een kunstgrasveld voor Exakwa: De CDA fractie vindt het belangrijk dat een Sportclub gewoon goede voorzieningen heeft en een kunstgrasveld is gemeengoed bij het Korfbal. Daarom dienen wij hiervoor een voorstel in.

5. Fietsparkeren bij het station

De CDA fractie vindt dat in de plannen die uitgewerkt gaan worden fasering mogelijk moet zijn. Hiermee voorkomen wij dat de plannen straks niet passen bij de andere projecten die beoogd zijn voor het stationsgebied en voorkomen wij dat wij te veel geld gaan uitgeven. Hiervoor dienen wij een voorstel in.

Tot slot. Ik begon met gastvrijheid. Van daaruit de oproep gastvrij te zijn en te blijven en de samenwerking te zoeken binnen de Coronaregels. Dat is juist ook nodig in deze Coronacrisis.

Namens de CDA fractie,

Jelle Hijmissen – 06 247 347 86