03 november 2021

Begroting 2022: Pleidooi voor de huishoudelijke hulp, een nieuwe sporthal en tegen energiearmoede

Geachte voorzitter,

De CDA fractie is blij dat het eens is: ‘waar kan er wat geld bij?’, in plaats van: ‘waar willen we geld weghalen?’. Dat is echt anders dan de afgelopen jaren, toen gingen er noodkreten naar Den Haag.

En nu er wat meer geld is, welke keuzes maak je dan? De CDA fractie kan zich vinden extra geld voor de handhaving, de mantelzorger, jongerenconsultatie en het project Lelystad senior proof. Maar wij zijn verbaasd over de halvering van de hondenbelasting. De CDA fractie begrijpt dat het college zegt dat er dekking is, maar daarmee gaat u volledig voorbij hoe de dekking is ontstaan: door pijnlijke bezuinigingen op waardevolle voorzieningen of het uitstellen van een investering op het gebied van zorg, cultuur en sport. De CDA fractie maakt andere keuzes:

Andere keuzes? Ja, wij willen meer aandacht voor de zorg:

• Bij de stevige bezuinigen in het sociale domein hebben we gekozen voor versobering 1.0. Wij vinden dat het college met de nu voorgenomen versobering 3.0 op de huishoudelijke hulp te ver doorschiet. Het is belangrijk dat ouderen, mensen die zorg nodig hebben, kunnen rekenen op een schoon en leefbaar huis. Goed dus de aanbieders van de huishoudelijke hulp alternatieven benoemen. Dat moet worden uitgezocht, maar het gat is gewoon groot. Daarom doen wij ook het voorstel voor extra budget samen met de SP, PvdA en GBL.

• Ook de wijkteams staan onder druk. Er zijn wachtlijsten bij de toekenning van WMO beschikkingen. Goed dus dat het college, na signalen uit de samenleving, heeft gekozen voor een verlichte triage, een verlichte werkwijze. Dit bespaart papierwerk. Tegelijkertijd gaf het college aan deze werkwijze tot einde van het jaar te willen doorzetten om het daarna te evalueren. Wij willen de verlichte werkwijze doorzetten tot na de evaluatie en totdat het is besproken is in de raad, anders blijft de werkwijze veranderen. Wij dienen hiervoor een motie in.

Andere keuzes? Ja, wij willen sportambities gewoon realiseren:

Hard nodig ook om overgewicht tegen te gaan, maar ook gewoon goed voor de ontwikkeling van onze jeugd, nodig omdat veel sporthallen en sportvelden enorm verouderd zijn, maar ook omdat er voor de zaalsporten amper extra ruimte is. Mooi dus dat het college zegt dat ze grootste ambitie heeft, maar als je de begroting leest valt het nog tegen. Weet u, ik heb in Rotterdam gewoond, daar heeft de plaatselijke voetbalclub een leus: ‘geen woorden, maar daden’ en nu is het nog teveel woorden en geen daden. Daarom doen wij twee voorstellen:

• De kunstgrasvelden voor Exakwa: Bij de kadernota Sport en Bewegen had dit prioriteit nr. 1 (en terecht, de overstap naar kunstgras is voor de club een must om mee te kunnen doen), maar het werd niet voorgesteld door de beperkte financiële middelen. Maar, nu de reserves meer dan overvol zitten is de stap gewoon mogelijk. Hiervoor dienen wij een voorstel in;
  • Onze sporthallen: ’t Kofschip en andere sporthallen zijn zwaar verouderd en aan vervanging toe. Maar dit gaat gewoon geld kosten. Daarom maken wij hiervoor geld vrij in de begroting. Onze voorkeur heeft de locatie voor bij het Porteum zodat de leerlingen meer schooltijd hebben, maar de locatiekeuze is de vervolgstap. Hiervoor dienen wij een voorstel in.

Andere keuzes? Ja, want de lasten stijgen voor alle inwoners:

Alle inwoners hebben van de oplopende gasprijs en de extra kosten voor de afvalverwerking. Wij vinden daarom de halvering van de hondenbelasting onevenwichtig:

• Wij willen weten hoe we de extra kosten voor afvalverwerking kunnen ombuigen. Daarom dienen wij hiervoor een motie in;
  • Daarnaast is er de zorg over energie-armoede door de oplopende gasprijs en de klimaatverandering. Hier zien we te weinig beweging vanuit het college. Daarom steunen wij het voorstel van D66.

Andere keuzes, maar waar mag het wat minder?:

Wij vinden het voorgestelde extra structurele budget voor ons Stadshart goed, maar te hoog. Met dit budget kunnen evenementen zoals de lichtjestocht en de intocht van Sinterklaas worden georganiseerd. Tegelijkertijd geven wij geen structureel budget voor eenmalige lasten. Daarom dienen wij een voorstel in voor een lager maar passender budget.

Tot slot voorzitter, ik sluit af.

De CDA fractie wil meer budget voor de zorg, voor sport en klimaat. Op onderdelen hebben wij onze steun al uitgesproken voor voorstellen, zoals het voorstel van LL voor de Luchtscouts, een prachtige club. Hoop dat wij elkaar ook bij andere voorstellen gaan vinden. Lelystad verdient namelijk echt beter.