14 juli 2021

Betaalbaar wonen in een mooi stationsgebied

Verleden week donderdag heeft de gemeenteraad een unaniem besluit genomen over plannen voor betaalbare woningen in het stationsgebied (link). Dinsdag was dit besluit nog uitgesteld omdat partijen (met name de VVD/JL tegenover het college) nog te ver uit elkaar lagen. Ook de CDA fractie kon zich op dinsdag niet vinden in het (eerste) voorstel vanuit VVD/JL.

Omdat er dinsdag nog geen besluit kon worden genomen heeft woensdagavond overleg plaatsgevonden tussen de VVD, JL, D66, CU, de wethouder en onze fractie. De CDA fractie is deze woensdagavond blijven zitten en heeft samen met de VVD, JL een nieuwe voorstel gemaakt. Omdat het nieuwe voorstel een duidelijk stap was richting het college, was het verwonderlijk dat het college het voorstel donderdagavond afwees. Maar na een moeizame discussie zette ons college gelukkig alsnog een stap richting het nieuwe voorstel en nam de raad een unaniem besluit.

De CDA fractie is tevreden over dit besluit. Het besluit zorgt er namelijk voor dat Lelystad een aanvraag bij het rijk kan doen van zo´n € 5 miljoen. Met dit bedrag kan Lelystad vervolgens betaalbare woningen realiseren in het stationsgebied. Verder sluit het besluit voldoende aan op de wijzigingen die wij hadden voorgesteld:

1. Meer inzet op woningen en minder op bedrijfsruimtes. Wij hadden dit voorstel gedaan omdat in Lelystad nog teveel bedrijfsruimtes leeg staan en er een enorme vraag is naar woningen;
  2. Behoud van twee banen voor auto’s en twee separate banen voor de bus op de Visarenddreef ter hoogte van het provinciehuis. Wij hadden dit voorstel gedaan omdat het college voornemens was de dreef hier stevig te versmallen. Wij vinden daarentegen behoud van een goede bereikbaarheid met de bus van de kust vanaf het stationsgebied belangrijk. Met het voornemen van het college bestaat teveel het risico dat de bus vast komt te staan in het verkeer;
  3. Het schrappen van het voorstel van het college om de verkeersintensiteit op de Visarenddreef, Stationslaan en Middendreef met circa 45% ten opzichte van prognose 2030 terug te dringen. De CDA fractie herkent dat de verkeersintensiteit hoog is, maar het voorstel van het college kwam nog onvoldoende tegemoet aan eerder gemaakte afspraken. Verder waren de consequenties van dit besluit niet inzichtelijk gemaakt door het college.

Het aangenomen besluit zet tot slot nog beter in op architectonische kwaliteit (in lijn met de gebouwen aan de Zilverparkkade) van de beoogde nieuwbouw dan het oorspronkelijk voorstel van het college.