13 april 2017

Bewoners wijk Jol tevreden met hun wijk

Dat was de algemene teneur van de gesprekken met bewoners bij een rondgang door de wijk op zaterdagmiddag 8 april. De negatieve publiciteit omtrent de leefbaarheid werd niet gedeeld. Natuurlijk zijn er aandachtspunten. Het groenonderhoud kan beter tegelijk zijn bewoners zich er meer en meer van bewust dat ze er zelf ook een steentje aan bij moeten dragen. Onderhoud aan wegen en straten en pleinen is hard nodig. Dat gaat binnenkort ook gebeuren.

Het merendeel van de bewoners ziet groenonderhoud als taak van de gemeente. Bij het groenonderhoud mag best een tandje bij horen we veel van de bewoners, maar als je uitlegt dat de middelen krapper worden en dat een verdere versobering waarschijnlijk is dan heeft men daar begrip voor. Een deel van de bewoners geeft aan meer zelf te willen doen als daarmee kan worden voorkomen dat de burger meer gaat betalen en anders moet er maar versobering plaatsvinden.

Een aantal mensen woont al meer dan 30 jaar naar tevredenheid in de Jol. Men ziet dat het qua leefbaarheid wel minder is geworden dan in het begin, maar men herkent zich niet in de berichtgeving in de media dat de Jol een achterstandswijk zou zijn.

Een ergernis is het zwerfvuil. Wat kun je hieraan doen is de reactie je er aan. Een andere ergernis  is een recentelijk ontruimd drugspand. De tuin aan de voor en achterkant staat vol troep. Die blijft gewoon liggen, kinderen kunnen er gewoon bij en de gemeente geeft aan niets te kunnen doen aldus een bewoner. Met betrekking tot verkeer wordt genoemd dat er nogal een te hard gereden wordt.

Op onze vraag wat aandacht behoeft in de wijk komen een aantal reacties zoals aanpak zwerfvuil, het moet netter, organiseer een straatfeest, de straatverlichting (die geeft bijna geen licht rond Jol 10), de speeltuinen en respect voor elkaar.

We hebben ook gesproken over het Stadshart. Het Stadshart maakt veel reacties los.  De grote leegstand ziet vrijwel een ieder als het probleem.  Het betaald parkeren ziet ruim de helft van de mensen die we gesproken hebben als een probleem. Daar komt bij dat het straat parkeren gebruiksonvriendelijker is geworden volgens meerdere bewoners. Het kost meer tijd en een typefout is zo gemaakt waardoor je een verkeerd nummerbord hebt ingevuld en het risico loopt op een bekeuring. “Digitale meters zijn een rampzalig systeem” aldus een bewoner. Niet iedereen is op de hoogte dat je ook kunt betalen met de telefoon. Een deel van de bezoekers van het winkelcentrum Jol geeft aan dat ze van buiten de Jol komen en bewust niet naar het Stadshart gaan vanwege betaald parkeren. Meerdere mensen geven aan dat er in het centrum te weinig te doen is voor de jeugd. Men vindt dat de leegstand aangepakt moet worden. Verder vindt men het wenselijk om meer horeca in het centrum te krijgen liefst bij elkaar. Daarnaast hebben we nog diverse tips gekregen voor het Stadshart maar ook op andere terreinen.

Al met al een nuttige en informatieve middag.