07 oktober 2022

College laat begrotingstekort veel te veel oplopen

Op 4 oktober heeft het college haar begroting voor 2023 – 2026 bekend gemaakt. Deze begroting kent een enorm tekort in 2026 van meer dan € 8,5 miljoen met name als gevolg van nieuwe voorstellen. Deze voorstellen komen bovenop de voorstellen uit het raadsakkoord. Het hierdoor ontstane begrotingstekort is niet in lijn met de afspraken van het raadsakkoord. Het CDA wil, zoals gebruikelijk en passend bij het raadsakkoord, dat de inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn. Wij denken dat deze financiële discipline mede nodig is omdat volgend jaar pas duidelijk is hoe de huidige recordinflatie doorwerkt in de financiële huishouding van de gemeente. Voorkomen moet worden dat volgend jaar mogelijk extra hard bezuinigd moet worden omdat teveel financiële risico’s genomen zijn: een financiële pas op de plaats is nodig.

Het tekort kan worden verkleind door nu scherpere keuzes te maken. Er kan een streep getrokken worden door nieuwe voorstellen van het college. Deze voorstellen en de eventuele alternatieven kan de gemeenteraad volgend jaar heroverwegen. Als voorbeeld kan de nu voorgestelde uitbreiding van het ambtenarenapparaat worden uitgesteld en hebben wij vraagtekens bij het invoeren van een reiskostenvergoeding voor ambtenaren. Deze voorstellen terugdraaien zorgt al voor een halvering van het tekort. Uitstel is mogelijk omdat in het raadsakkoord in totaliteit al een bedrag van €8 miljoen aan incidentele middelen gereserveerd voor de groeiopgave van de stad.

Op dinsdag 25 oktober staat de begroting ter bespreking in een raadssessie. Wij zullen bovenstaande discussie dan ter sprake brengen in de raad van Lelystad.