15 november 2017

Er komt meer aandacht voor fietsverkeersveiligheid

Wat is er gebeurd met het onderzoek naar (fiets)verkeersveiligheid door de gemeente in 2014? Zo’n 40% van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan dat snel maatregelen nodig zijn om de fietsverkeersveiligheid te verhogen.  Een kwart van de deelnemers gaf zelfs aan dat drastische maatregelen nodig zijn. Het CDA wil weten welke acties sindsdien ondernomen zijn om de fietsverkeer veiligheid te verhogen en welke acties nog nodig zijn. Met de komst van steeds meer snelle fietsen (E-bikes) is het belangrijk dat  de gemeente het onderzoek herhaalt . Een motie van CDA mede ingediend door de Christenunie en Groenlinks kreeg brede steun van de raad.

Het CDA heeft eerder in september een korte actie gehouden via facebook om verkeersonveilige punten te melden. Dit leverde een tiental reacties op. De afgelopen tijd zijn door de gemeente een paar (ad-hoc) acties uitgevoerd zoals bij de Buizerdweg en de Warande om veilig oversteken nabij scholen te verbeteren. De verkeersveiligheidsstudie uit 2014 geeft aan dat er nog veel meer aandachtspunten zijn. Sommige lijken eenvoudig te kunnen worden opgelost en zijn mogelijk inmiddels opgelost. Het lijkt ons goed om de studie te herhalen. Dan hebben we de meest actuele situatie en weten we precies wat er nog moet gebeuren en hoe we dit kunnen aanpakken. De E-bike wordt steeds gewoner in het verkeer en je ziet ook steeds meer echt snelle fietsen als speed pedelecs waar je 45 km per uur mee kunt halen.