14 oktober 2017

Goed groenonderhoud belangrijk voor bewoners Punter.

Het CDA vindt het belangrijk om van onze inwoners te horen wat ze van hun leefomgeving vinden. Daarom gaan we met enige regelmaat op de fiets een wijk in om in gesprek te gaan met onze inwoners. Zatermiddag waren we in de wijk de Punter waar nu groot onderhoud plaatsvindt. Dat was hard nodig en men is tevreden met hoe het er nu uit ziet. Het groenonderhoud mag nog wel wat verbeteren. Versoberen van de huidige kwaliteit vindt men ongewenst. Als er minder middelen beschikbaar komen voor groenonderhoud geven velen aan zelf wat meer te willen doen. Verder hebben we nuttige tips meegekregen over wat nog beter kan in de wijk (zoals de verkeersveiligheid)  maar ook over de stad in het algemeen.

De meeste mensen vinden het prettig wonen in de Punter. In een groot deel  van de Punter worden/zijn de straten en pleinen opgeknapt. In een deel moet dat nog gebeuren. Dat komt ook tot uiting in de waardering van het onderhoud. De helft van de mensen die we gesproken vindt de kwaliteit goed en de andere helft zegt dat deze matig tot slecht is.

In verschillende hofjes van de Punter, werken buurtbewoners samen om hun wijk leefbaar te houden. Door gezamenlijk zorg te dragen voor hun wijk zorgen ze er voor dat de hofjes er netjes en schoon uitzien. Daarnaast is er ruimte voor ontmoeting met publieke picknick tafels en speeltoestellen, en word er met een eigen bord gewaarschuwd om uw snelheid te matigen. Een voorbeeld van een samenleving waar men naar elkaar omkijkt in deze wijk in Lelystad.

Goede groenvoorzieningen vindt men belangrijk. De mensen zijn in het algemeen tevreden met wat er is, ook al kan het onderhoud nog wel beter. Men geeft aan dat de kwaliteit van het groen beslist niet minder mag (dat is toch een kernkwaliteit van Lelystad). We hebben aangegeven dat we van het Rijk minder geld gaan krijgen voor onderhoud. Op de vraag hoe we dat moeten oplossen was men unaniem “niet meer betalen”. Meer zelf doen ziet een deel van de mensen wel als oplossing terwijl anderen aangeven dat moet de gemeente maar oplossen.

We hebben wel een aantal aandachtspunten/tips meegekregen: zoals beter handhaven op afval weggooien of het langs de weg zetten van grof vuil, autoreparaties of straat, snelheidsbeperkende maatregelen (bijv via borden), beter onderhoud van de koopwoningen in straten waar zowel huur als koop is, betere verlichting langs fietspaden (bij de vervanging is goede verlichting vervangen door schemerlicht), speeltuintje voor kinderen.

Natuurlijk hebben we ook even gevraagd of men nog regelmatig in het Stadshart komt. De meesten komen nog even vaak. De leegstand en het beperkte winkelaanbod vindt men storend. Voor een deel van de mensen zijn de parkeertarieven te hoog en kan de gezelligheid verbeteren “Almere heeft het beter voor elkaar”. Aan de gezelligheid van het centrum mag nog veel gebeuren was een reactie die vaak terug kwam.