11 oktober 2016

Groenonderhoud in de wijk en aandacht voor Stadshart

Zijn belangrijke thema’s voor de inwoners van de Schepenwijk zo bleek tijdens een rondgang door de wijk. Het groenonderhoud kan beter tegelijk zijn bewoners zich er meer en meer van bewust dat ze er zelf ook een steentje aan bij moeten dragen. Vestiging van het voortgezet onderwijs kan een oplossing zijn voor de problematiek van het Stadshart. Tegelijk vindt een deel van de mensen die we gesproken hebben dat het onderwijs gewoon in de huidige drie gebouwen kan blijven plaatsvinden. Fietsen door het centrum en de leegstand moet aangepakt worden. Betaald parkeren is voor een deel van de mensen een reden om uit te wijken naar elders, anderen vinden de tarieven acceptabel of komen wel met de fiets.

Over het onderhoud van groen en wegen in de wijk willen de mensen best praten, zo bleek tijdens een fietstocht in de Schepenwijk op 8 oktober. In een deel van de Kempenaar vindt nu groot onderhoud plaats. In het algemeen zijn de mensen te spreken over de informatievoorziening door de gemeente en de inspraak ook al zijn niet alle wensen gehonoreerd. Of zo als een bewoner het zei de gemeente luistert niet. Jammer vindt men dat er meer gras komt al snapt men wel dat gras goedkoper in het onderhoud is. Velen zijn het met ons eens dat de burger in zijn eigen wijk ook wat kan doen als het gaat om groenonderhoud.  Het antwoord dat je dan gelijk terug krijgt is dat we dan ook willen bepalen wat er moet gebeuren. Dat sommige bewoners van de tuin een rommeltje maken levert irritatie op. Daar zou men graag wat aan (laten) doen. Qua verkeer geeft men aan dat  fietspaden waar ook voetgangers op (moeten) lopen zijn niet gelukkig zijn. De nieuwe bussluis (K 33) betekent dat er een heel stuk omgereden moet worden.

In de Kogge geeft men aan dat er wel wat vaker gemaaid mag worden bij kruispunten. Het onderhoud van de hoofdwegen is goed, maar niet van de straten waar de woningen aan staan. Als burger meer zelf doen aan groen onderhoud kan, maar dan moet er wel enige stimulering zijn. Met betrekking tot verkeer wordt genoemd dat er nogal een te hard gereden wordt.

Het Stadshart maakt veel reacties los zoals ik winkel niet meer in het centrum en ik ga naar Dronten of Almere.  De grote leegstand ziet vrijwel een ieder als het probleem.  Het betaald parkeren is een ergernis en leidt er toe om weer snel  weg zijn want de parkeermeter loopt (af).  De  koopzondag is oke maar is nog niet voldoende gezellig waardoor sommigen liever naar Almere gaan. Het woord “gezellig” hebben we opvallend vaak gehoord.  Fietsen door het centrum is een ergernis en men vindt de bebording niet duidelijk. Voor de jeugd is er niet veel te doen hebben we van meerdere mensen gehoord. Men vindt dat de leegstand aangepakt moet worden. Op onze vraag of het voortgezet onderwijs zich in het Centrum moet vestigen nu men naar één VMBO en één HAVO/VWO  opleiding wil waren de meningen verdeel. Een deel van de mensen vindt het een goed idee terwijl een ander deel  zich afvraagt waarom er iets moet veranderen; men wil de huidige drie scholen behouden.

Al met al een nuttige en informatieve middag in onze nieuwe outfit.