28 april 2020

Leerlingenvervoer

Zo’n 260 kinderen in Lelystad maken gebruik van het leerlingenvervoer om op school te komen. Het leerlingenvervoer draagt er zorg voor dat kinderen met een medische of psychische handicap of beperking naar school kunnen worden gebracht. Dit is bijvoorbeeld nodig als de ouders hier geen passende vervoersmogelijkheden voor hebben.

Het college stelde voor wijzigingen door te voeren in het leerlingenvervoer, zoals t.a.v. de spelregels bij het mogelijk toepassen van opstapplaatsen. De aanleiding voor de wijzigingen is dat de kosten van het leerlingenvervoer de afgelopen jaren zijn opgelopen. Echter, vanwege de onduidelijkheid over deze wijzigingen had het CDA i.s.m. de SP hierover vragen gesteld. Zo waren er zorgen over de gevolgen van de wijzigingen voor kwetsbare gezinnen (bijvoorbeeld voor eenoudergezinnen, wanneer een gezin uit meerdere kinderen met een handicap bestaat, of als er een laag inkomen is).

Belangrijk punt was daarbij dat de ouders niet waren gevraagd om mee te denken. N.a.v. onze vragen heeft de wethouder o.a. toegezegd om de consequenties van de wijzigingen inzichtelijker te maken en is de cliëntenraad sociaal domein gevraagd om haar mening te geven over deze wijzigingen.