22 mei 2021

Op weg naar nieuwe energie: Voorstel voorbeeldfunctie overheid aangenomen

Ons college had eind vorig jaar randvoorwaarden voorgesteld voor hoe we in de periode tot 2050 van het gas los gaan. Dit voorstel is nodig om de CO2 uitstoot te verminderen en omdat de gaswinning in Groningen stopt. Afgelopen dinsdag heeft de gemeenteraad gestemd over dit plan en over voorgestelde aanpassingen/aanvullingen op dit plan.

De CDA fractie vindt het belangrijk dat er een realistisch en betaalbaar plan komt dat in goede samenwerking met inwoners en bedrijven wordt opgesteld. Dit is nodig omdat in de praktijk blijkt dat de overstap op nieuwe energie duur en complex is (zie link). Ook mag bij deze overstap het wooncomfort niet verslechteren.

De CDA fractie heeft in de raadssessies over dit onderwerp de volgende twee voorstellen ingebracht:

1. Aardgas kan worden toegepast als transitiebrandstof. Hiermee is het gebruik van gas als tussenoplossing (zoals een hybride warmtepomp), anders dan het college voorstelt, niet volledig uitgesloten. Dit is nodig omdat de overstap complex en duur blijkt;
  2. Gemeente Lelystad pakt een voorbeeldrol in deze overstap en brengt in kaart hoe het eigen vastgoed van het gas los gaat. Deze voorbeeldrol is nodig om het draagvlak voor deze overstap te vergroten. Dit voorstel, dat wij samen met GL en de PvdA hadden ingebracht, is afgelopen dinsdag aangenomen.

Daarnaast hadden wij een voorstel van de SP mede ingediend (zie link). Doordat dit voorstel werd aangenomen hoefde niet meer over ons eerste voorstel gestemd te worden.