07 april 2017

SVOL huisvesting bij de Rietlanden

Dat is het besluit dat de gemeenteraad uiteindelijk heeft genomen. Diverse fracties waren in eerste instantie (PvdA, SP, GL, D66, Leefbaar Lelystad, CDA, Leuc) geen voorstander van volledige huisvesting bij de Rietlanden.  De PvdA heeft een aantal weken geleden besloten om dan toch maar voor de Rietlanden te kiezen. De SP had in het weekend voor de raadsvergadering nog aangeven dat ze het VMBO op de plek van de Arcus gehuisvest wilde zien. De avond voorafgaand aan de  raadsvergadering is de SP echter van mening veranderd! Daarmee was er voor het raadsdebat een coalitie meerderheid voor vestiging op de Rietlanden, zoals Marseille van de VVD ook direct bij de vergadering aangaf. Ons amendement (mede ingediend door GL, D66, Leefbaar en Leuc) om toch een deel te huisvesten nabij de Arcus haalde het niet. GL en D66 hebben vervolgens alsnog voor het collegevoorstel gestemd.

De CDA-fractie was altijd een voorstander van zoveel mogelijk huisvesting in het centrum. Waarom? Het draagt bij aan het oplossen van de leegstand in het centrum. Je kunt slimme verbindingen maken met bestaande voorzieningen (Kubus, bibliotheek, Agora etc.) maar ook direct het vmbo met het mbo verbinden en zo bijdragen aan doorlopende leerlijnen en of slim medegebruik van elkaars faciliteiten. Bovendien verandert niets zo snel als de inzichten omtrent onderwijs (een voorbeeld). Met twee grote gebouwen nabij de Rietlanden leg je je voor 40 jaar vast (via een amendement is nu wel geregeld dat het kleinere eenheden worden) en dat houdt risico’s in als de onderwijskundige inzichten veranderen of als de leerlingaantallen op termijn gaan dalen (tenzij Lelystad hard gaat groeien door bijv. het vliegveld).  Afschalen/ functieverandering van gebouwen is gemakkelijker in het centrum dan aan de rand van de stad. Met één school  valt er nu niets meer te kiezen. Of dat opweegt dat er binnen de nieuwe school een heel breed aanbod aan onderwijsprofielen is zal moeten blijken. Wel moeten we noemen dat door mensen van de SVOL met heel veel enthousiasme is gewerkt aan het nieuwe onderwijsconcept en dat het concept op een breed draagvlak rust. Nu de keus eenmaal is gemaakt hopen wij van harte dat het een succes wordt voor de toekomst van onze kinderen en de toekomst van het onderwijs in Lelystad.