16 oktober 2017

Van netwerkverband naar coöperatie? Is dat de oplossing voor onze Jeugd en Gezins Teams (JGT)?

De bedoeling is om het  Jeugd en Gezinteam (JGT) om te vormen naar een coöperatie voor de periode van 3 jaar met een jaarlijkse subsidie van de gemeente van 5,3 miljoen. Dat zou goed zijn voor de cultuur, P&O , besturing en financiën. De gemeenteraad is niet overtuigd van de noodzaak (zoals Kwintes,MDF, Vitree etc). Kan het juridisch wel en geeft het echt voordelen? De raad overweegt een hoorzitting voor meer informatie.

Vanaf de transitie heeft gemeente Lelystad met enkele jeugd en gezins instellingen een samenwerkingsovereenkomsten ook voor het jaar 2017. De samenwerking kende diverse knelpunten zoals op het vlak van cultuur, besturing, P&O zaken, inhoudelijke expertise en financiële zaken. Deze schijnen te zijn opgelost.  Voor de gewenste inhoudelijke doorontwikkeling van de JGT’s dienen ook andere zaken te worden opgelost zoals de BTW en aansprakelijkheid, eenduidige sturing, ruimte aan de professionals en nog een aantal punten  bleek niet oplosbaar in het samenwerkingsverband.

De oplossing lijkt gevonden te zijn in een coöperatie. Maar is dat de oplossing? Hebben de  professionals in het samenwerkingsverband niet van en met elkaar geleerd? Hebben zij onderling en met anderen gesproken over wat hen bezighoudt, over hun  werk of over de passie die zij delen.

CDA had de indruk dat dit wel goed zat…. Het  samen leren en in staat zijn  om lastige problemen te kraken en innovatieve oplossingen te bedenken. Wij hadden het idee dat er niet alleen gepraat werd maar dat de samenwerkingspartners samen aan het werk waren waardoor het leren in een stroomversnelling terecht moet zijn gekomen.

Dat het niet vanzelf gaat weten we allemaal. Je moet er iets voor over hebben. En voor onze Jeugd hebben we dat! Niet alleen door  kennis en ervaring in te brengen, maar vooral ook door te investeren in de onderlinge relaties en voort te bouwen op de inzet van anderen. Als mensen elkaar de tijd en ruimte gunnen (en krijgen!) om samen te leren en te experimenteren, kunnen ze elkaar inspireren en blijken ze maar al te vaak tot bijzondere dingen in staat.

Tja….de instellingen in het JGT hebben na een zorgvuldige analyse besloten om het JGT vanaf 2018 om te zetten in een coöperatie. Voor het CDA en overig Raad is het nut en noodzaak nog niet helder. Zijn alle partijen gehoord? Wat is hun overweging? Lopen we risico met betrekking tot het verstrekken van een subsidie (moet er niet aanbesteed worden; bij een subsidie mag je geen duidelijke prestatie afspraken maken), iets waar de accountant ook voor waarschuwt. Een hoorzitting kan wellicht helderheid en duidelijkheid brengen. Want  JGT….Van netwerkverband naar coöperatie? Is dat de oplossing voor onze Jeugd en Gezins Teams?

Weet u uit eigen ervaringen of er elders in Nederland dergelijke ontwikkelingen plaatsvinden? En of dit positief uitpakt voor onze Jeugd?

Lucia Dam-Fer