06 oktober 2017

Zorgen over passend onderwijs

Het CDA vindt goed onderwijs met aandacht voor alle kinderen belangrijk.  In 2014 is Passend Onderwijs ingevoerd. Het programma De Monitor van 2 oktober is zeer kritisch over Passend Onderwijs  op basis van een rapport van “DUO onderwijsonderzoek” onder docenten in het primair onderwijs.  Wat blijkt?

• 80% van de docenten geeft aan dat passend onderwijs ten koste gaat van de aandacht voor de gewone leerling
  • 74% geeft aan dat één of meerdere leerlingen beter af zouden zijn in het speciaal onderwijs
  • 70% geeft aan dat passend onderwijs geen oplossing is voor leerlingen met gedragsproblemen
  • 62% heeft er geen vertrouwen in dat passend onderwijs binnen 2 jaar een succes wordt

De CDA-fractie heeft het college gevraagd of dit ook het beeld is voor Lelystad? De wethouder antwoordde dat dit waarschijnlijk ook geldt voor Lelystad.

De CDA-fractie heeft het college tijdens de raadsvergadering van 4 oktober gevraagd of dit ook het beeld is voor Lelystad? Wethouder van Wageningen antwoordde dat dit waarschijnlijk ook geldt voor Lelystad.

Er vindt gemeentelijke inzet plaats op het versterken van Passend Onderwijs, maar dit is beperkt. De vraag is of er nog een tandje bij gezet kan worden?. De meeste middelen komen van het Rijk, waarbij deze voor Lelystad en Dronten ook nog eens verder krimpen.  Op onze vraag of Passend Onderwijs inclusief de inzet van de gemeente over 2 jaar wel een succes is kwam geen bevestigend antwoord.

Wij moeten dus onze zorgen kenbaar maken richting Den Haag. Er dienen voldoende middelen te zijn om Passend Onderwijs tot een succes te maken. Een Passend Onderwijs waarin de docenten een behapbare taak hebben die voldoening geeft en waarin de kinderen de aandacht krijgen die ze verdienen. Niemand zit erop te wachten dat de vraag naar Jeugdzorg gaat toenemen omdat sommige kinderen niet op hun plek zitten in Passend Onderwijs. Misschien moeten we durven erkennen dat er een blijvende en relatief grote behoefte is aan speciaal onderwijs.