Egge Jan de Jonge

Voorzitter CDA Flevoland

Egge Jan de Jonge (1979) is naast wethouder in Zeewolde sinds november 2019 ook voorzitter van CDA Flevoland. Hij is getrouwd en vader van drie kinderen. Hij is geboren in Bennekom op de Veluwe en opgegroeid in Wageningen. Na het behalen van het atheneum diploma is hij militaire bedrijfseconomie gaan studeren op de Koninklijke Militaire Academie in Breda.

Na zijn afstuderen in 2000 heeft hij als officier bij de Infanterie verschillende functies vervuld zoals pelotonscommandant, compagniescommandant en meerdere staffuncties.  In zijn laatste functie was hij als majoor adviseur voor Commandant Landstrijdkrachten op het gebied van Innovatie.  Dit was een geweldig mooie functie waar hij veelvuldig in aanraking kwam met het Midden en Klein bedrijf in Nederland. Hier heeft hij al gezien dat bijna elk bedrijf op zijn of haar manier continu bezig is om te innoveren. Dit kan zijn door technische aanpassingen aan de producten of door een andere manier van organiseren.

Door zijn wisselende plaatsingen in Nederland en doordat zijn vrouw in Ermelo werkt zijn zij in begin 2011 in Zeewolde komen wonen.

Sinds 2017 is hij wethouder Economie, Duurzaamheid en Recreatie in Zeewolde. Daarvoor was De Jonge enige tijd fractievoorzitter in de gemeenteraad. Zijn belangrijkste voornemens voor Zeewolde: "Ik wil me ook in de komende jaren blijven inzetten voor een beter Zeewolde. Dit is voor het CDA betreft een dorp waar onze jeugd de toekomst moet krijgen die ze verdient. Dat betekent dat we moeten werken aan het terughalen van dertigers zodat we een jonge gemeente blijven."

"Dit betekent ook dat er een duidelijke verjonging in de gemeenteraad zal moeten komen. Op dit moment bestaat deze voornamelijk uit mannen van middelbare tot hoge leeftijd. Het CDA is als enige partij in staat gebleken om deze verjonging ook zichtbaar te maken. Ik ben trots als lijsttrekker van deze jonge club te mogen optreden, en nu ook als voorzitter van CDA Flevoland."