11 februari 2014

CDA hekelt uitspraken VVD, PU en ONS inzake De Deel

Het is ongepast om buiten de raadsvergadering met populistisch gedrag een omvangrijk dossier ter discussie te stellen waar nagenoeg alle politieke partijen een bestuurlijke rol in hebben gehad. `De opstelling van deze politieke partijen zegt iets over hun onwetendheid bij dergelijke onderhandelingen`, aldus Henk Suelmann, fractievoorzitter van het CDA.

Het dossier Stadshart is een omvangrijk en gevoelig dossier. In 2006 zijn de eerste handtekeningen gezet. Er was altijd een gezamenlijk doel, namelijk een aantrekkelijk stadshart voor onze inwoners en mensen van omliggende gemeenten. `Wij hebben een regionale functie die willen we graag behouden, daarbij hoort een aantrekkelijk winkelcentrum┬┤, aldus Suelmann.

Het dossier is in de loop der jaren de verantwoordelijkheid geweest van bestuurders van verschillende politieke partijen. Het basiscontract is tot stand gekomen met een college waar twee wethouders namens de Politieke Unie aan deelnamen. Zelfs VVDer en ex-wethouder Keur heeft het contract omarmd! ┬┤Dat maakt de houding van deze partijen bij dit omvangrijke dossier ongepast. `!

De roep om een onder curatele stelling is een schijnvertoning, juridisch gezien kan dit helemaal niet. Gezamenlijk optrekken om dit dossier een goed vervolg te geven getuigt van meer bestuurlijk inzicht en verantwoordelijkheid. Suelmann is teleurgesteld in de houding van de partijen. `Dit populistische gedrag in aanloop naar de verkiezingen siert geen enkele partij, en komt niet ten goede aan de inwoners. De ontwikkelingen in Emmeloord Centrum worden hierdoor zwaar geschaad.┬┤