11 december 2018

CDA Noordoostpolder wil campagne tegen zwerfafval

Het CDA in de Noordoostpolder komt volgende week maandag met een motie in de gemeenteraad die oproept tot een actie tegen zwerfafval. De fractie wil dat de gemeente een meertalige campagne start met een titel die vooral in het Nederlands zal aanslaan: Afval Stoort Ons, kortweg ASO.

„Door deze campagne, die bekostigd wordt uit het budget voor zwerfafval, worden inwoners er frequent herinnerd aan het feit dat zwerfafval niet in de openbare ruimte gegooid moet worden”, aldus CDA-fractievoorzitter Johan Goos.

Het CDA constateert dat langs gemeentelijke wegen, fietspaden, provinciale en rijkswegen ‘soms erg veel afval in de vorm van blikjes bier, fris, energiedrankjes, bierflesjes, plastic flesjes, bekertjes en lege zakjes van chips’ liggen.

„Het is slecht voor vogels en andere diersoorten. Wanneer zwerfafval kapot wordt gemaaid, komt het in de grond en het opruimen (…) middels het doorzoeken van bermen kost onze gemeente geld. Maar het belangrijkste is dat we het niet gewoon moeten vinden dat je afval in de openbare ruimte gooit”, zo motiveert Goos zijn motie.

Bron: www.destentor.nl