01 september 2020

CDA roept op tot inspanning Potato Europe

Helaas gaat Potato Europe na verregende edities in de Noordoostpolder nu naar Lelystad. Heel jammer vinden wij als CDA f ractie. Potato Europe was op z'n plaats in Aardappelhoofdstad Emmeloord en bracht in veel opzichten veel bedrijvigheid met zich mee richting onze Gemeente.

Op 31 augustus stelde Frans van Erp daarom de volgende vragen namens het CDA;

Welke heeft de gemeente verricht om Potato Europe in Noordoostpolder te houden?

De portefeuillehouder antwoorde dat er voortdurend wordt gezocht naar een nieuwe extra locatie in Noordoostpolder. Het terrein van Aeres was niet meer beschikbaar. Het nieuwe terrein weerbestendig voor grote machines zijn, beschikbaar voor aardappel rooidemonstraties zijn en voor bezoekers goed bereikbaar zijn.

Kent het college de redenen die aan de verplaatsing ten grondslag liggen?

Portefeuillehouder: DLG organiseert Potato Europe. Noordoostpolder heeft geen financieel belang meer in deze organisatie. DLG heeft gekozen voor de locatie van de WUR in Lelystad. Deze locatie was beschikbaar en heeft al meerdere keren evenementen georganiseerd.

Welke initiatieven gaat Noordoostpolder ontplooien bij Potato Europe 2021?

Samen met het bedrijfsleven uit Noordoostpolder en de Agrofoodcluster WorldPotatoCity promoten we ons gebied op de beurs. We zullen een prominente plaats op de beurs inrichten. Na afloop van de beurs gaan we pogingen in het werk stellen om in 2025 activiteiten voor Potato Europe naar Emmeloord te halen.

Als CDA zullen we de processen scherp volgen.