07 februari 2023

MOTIE AANGENOMEN (22 VOOR STEMMEN, 6 TEGEN)

Polderbewoners met een ‘levenslange onomkeerbare beperking’ krijgen wat de gemeenteraad betreft een Wmo-indicatie voor onbepaalde tijd. Ze hebben dan niet langer een jaarlijks ‘stressmoment’.

De gemeenteraad schaarde zich 30-01-2023 in de gemeenteraadsvergadering achter een motie van Politieke Unie Noordoostpolder, CDA Noordoostpolder, PvdA-NOP en GroenLinks Noordoostpolder.

Heerspink (PU) pleit voor een flinke verandering in de communicatie. “Laten we het onze inwoners alsjeblieft niet zo moeilijk maken. Wij moeten handelen uit vertrouwen. Inwoners zien als mens en niet als kostenpost. En dat betekent dat we jaarlijks een keer bellen uit interesse. Met de vraag ‘hoe gaat het met je en kom je nog uit met de zorg?’”, vatte Heerspink de nieuwe opstelling samen.

Dat is Maayolein Goelema van het CDA uit het hart gegrepen. Ze wil af van de ‘ellenlange formulieren’ en ‘eindeloze keukentafelgesprekken’. “Dit is bovendien bij uitstek een middel om de administratieve verplichtingen omlaag te brengen”, noemde Goelema een extra voordeel van de koerswijziging.